Zažije Slovensko masívny rozmach elektromobility?

13. novembra 2017 14:08
vEnergetik.sk/SITA

Na ministerstve hospodárstva sa obnovila pracovná skupina pre elektromobilitu. Má za úlohu hľadať vhodné opatrenia, ktorými sa elektromobilita stane pevnou súčasťou slovenskej ekonomiky.

Elektromobil e mobilita nabíjacia stanica VSE
Ilustračné foto VSE

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) očakáva od roku 2025 masívne zavádzanie elektrických áut na trh. Podľa riaditeľa asociácie Petra Ševceho, dopomôže k tomu predstavený mobilitný balíček Európskej únie. „Napriek tomu, že balíček neobsahuje priamo vzdanie sa technologickej neutrality a nenavrhuje záväzné ciele pre podiel predaja elektrických áut, predstavené povinné limity na produkciu emisií oxidu uhličitého u nových vozidiel v rokoch 2025 a 2030 sú z technologického hľadiska dosiahnuteľné len masívnym zavádzaním elektrických áut,“ myslí si Ševce.

Navrhnutý povinný cieľ pre produkciu emisií oxidu uhličitého nových áut v roku 2030 je o 30 % nižší ako v súčasnosti platná maximálna hranica 95 gramov emisií oxidu uhličitého na kilometer, ktorú majú výrobcovia automobilov dosiahnuť do roku 2021. Očakávaný cieľ Európskej komisie je podiel 30 % čistých áut na predaji nových vozidiel v roku 2030. „Návrh Európskej komisie preto dáva automobilkám stále možnosť využiť viaceré technológie na naplnenie cieľov, v realite však ide len o otázku, či sa automobilky rozhodnú presadzovať viac čisté elektrické autá alebo ich plug-in hybridné alternatívy,“ dodal Ševce.

SEVA volá po otvorenej diskusii o ďalšom výraznejšom rozvoji elektromobility na Slovensku. „Vzhľadom na silu slovenského automobilového a energetického priemyslu, vysoký bezemisný podiel výroby elektrickej energie a inovačný potenciál je pre Slovensko kľúčové zaujať v oblasti vedúcu a aktívnu úlohu. V súčasnosti dochádza k obnoveniu aktivít užšej pracovnej skupiny k elektromobilite pod vedením Ministerstva hospodárstva SR. Pracovná skupina má za úlohu hľadať vhodné opatrenia, ktorými sa elektromobilita stane pevnou súčasťou našej ekonomiky, rozvoja a bežného života,“ konštatoval Ševce.

Komisia predstavila aj niekoľko návrhov, akým spôsobom podporiť zavádzanie áut na alternatívne pohony do praxe. Jedným z nich je napríklad proces verejného obstarávania a jeho úprava tak, aby verejné inštitúcie mohli ísť príkladom a obstarávali a viac využívali napríklad elektrické autá. Taktiež komisia vyčlenila 800 miliónov eur na podporu rozvoja infraštruktúry. Na rozvoj vývoja a výroby batérií, u ktorých Európa zaostáva za USA a juhovýchodnou Áziou, je vyčlenených ďalších 200 miliónov eur.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu bola založená 17. apríla 2012 v Bratislave, s cieľom zastupovať a podporovať rozvoj dopravy a dopravnej infraštruktúry pre osobné i úžitkové elektrické vozidlá na Slovensku. Členovia SEVA sú spoločnosti GreenWay, Západoslovenská energetika, VSE/innogy, Slovenské elektrárne, ABB, IFT InForm Technologies, RIDE, Atos IT Solutions and Services, GO4, Branconsulting, Plus Energia a Zero Emission.

Odporúčané články

Súvisiace témy:


Čo si o tom myslíte?