Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

ZAUJÍMAVOSTI: Elektromobily bez dobíjacích káblov? Realita.

Elektromobil e mobilita
Ilustračné foto. Victor Habbick/FreeDigitalPhotos.net

Inovácie v energetike a doprave napredujú. Nie je tomu inak ani v oblasti elektromobility. Kým v posledných rokoch sa postupne búrajú predsudky o neefektívnosti elektromobilov, zdá sa, že jednoduchšie bude aj ich „tankovanie“. Bezdrôtové.

Čo to by o tom mohli hovoriť v oblasti Bletchley Parku vo Veľkej Británii. Práve tu totiž podľa portálu newscientist.com skúšajú jedny z prvých autobusov, ktoré využívajú revolučnú technológiu indukčného nabíjania elektromobilu. Baterky tohto autobusu sa nabíjajú jednoducho vtedy, keď na zastávke vystupujú a nastupujú pasažieri.

Známa technológia…

Bezdrôtový prenos energie pritom nie je až takou novinkou, ako by sa na prvé počutie mohlo zdať. Vyvinutý bol už pred desiatkami rokov. Podobne ako v prípade samotných elektromobilov však v jeho masovejšom využívaní bránila predovšetkým nízka efektivita. Technológia sa tak nedokázala uplatniť v priemysle, čo ju na roky odsunulo na vedľajšiu koľaj. Ako to však vo svete technológií chodí, vývoj napreduje a aj pred rokmi zdanlivo nekonkurenčné technológie začínajú konkurovať tým konvenčným.

Bezdrôtový systém je založený na známom princípe elektromagnetickej indukcie. Magnetické pole vytvárané striedavým prúdom v hlavnej cievke indukuje prúd v neďalekej sekundárnej cievke. Novinkou je však technológia, ktorá umožňuje viac ako 90-percentnú účinnosť takéhoto prenosu energie.

…vyladená na Novom Zélande

Vedci John Boyes a Grant Covic z novozélandskej univerzity v Aucklande totiž pracovali na optimálnom dizajne pre tvar cievky, aby sa minimalizovali straty energií. Taktiež zistili, ako prenášať energiu aj v prípade, ak nie sú cievky v presnom postavení. Nabíjanie elektromobilu touto technológiou teda funguje aj v prípade, ak parkovanie nie je vašou silnou stránkou.

Patenty týchto borcov vlastnia dve firmy. Jedna z Nemecka a jedna z Veľkej Británie, ktoré vyvíjajú vlastné varianty technológie. V spomínanom Bletchley Parku sa pritom technológia využíva na 24-kilometrovej autobusovej linke od januára. Podobné projekty sú však už aj v Taliansku a vyvíjajú sa aj pre využitie v osobných automobiloch.

Informuje o tom NewScientist na tejto stránke.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor vEnergetikeDátum 18. februára 2014 14:44

Odporúčame

Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...