Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Elektromobil e mobilita
Ilustračné foto. Victor Habbick/FreeDigitalPhotos.net
18. februára 2014 14:44 OstatnéZaujímavosti od vEnergetikeSITA

ZAUJÍMAVOSTI: Elektromobily bez dobíjacích káblov? Realita.

Inovácie v energetike a doprave napredujú. Nie je tomu inak ani v oblasti elektromobility. Kým v posledných rokoch sa postupne búrajú predsudky o neefektívnosti elektromobilov, zdá sa, že jednoduchšie bude aj ich „tankovanie“. Bezdrôtové.

Čo to by o tom mohli hovoriť v oblasti Bletchley Parku vo Veľkej Británii. Práve tu totiž podľa portálu newscientist.com skúšajú jedny z prvých autobusov, ktoré využívajú revolučnú technológiu indukčného nabíjania elektromobilu. Baterky tohto autobusu sa nabíjajú jednoducho vtedy, keď na zastávke vystupujú a nastupujú pasažieri.

Známa technológia…

Bezdrôtový prenos energie pritom nie je až takou novinkou, ako by sa na prvé počutie mohlo zdať. Vyvinutý bol už pred desiatkami rokov. Podobne ako v prípade samotných elektromobilov však v jeho masovejšom využívaní bránila predovšetkým nízka efektivita. Technológia sa tak nedokázala uplatniť v priemysle, čo ju na roky odsunulo na vedľajšiu koľaj. Ako to však vo svete technológií chodí, vývoj napreduje a aj pred rokmi zdanlivo nekonkurenčné technológie začínajú konkurovať tým konvenčným.

Bezdrôtový systém je založený na známom princípe elektromagnetickej indukcie. Magnetické pole vytvárané striedavým prúdom v hlavnej cievke indukuje prúd v neďalekej sekundárnej cievke. Novinkou je však technológia, ktorá umožňuje viac ako 90-percentnú účinnosť takéhoto prenosu energie.

…vyladená na Novom Zélande

Vedci John Boyes a Grant Covic z novozélandskej univerzity v Aucklande totiž pracovali na optimálnom dizajne pre tvar cievky, aby sa minimalizovali straty energií. Taktiež zistili, ako prenášať energiu aj v prípade, ak nie sú cievky v presnom postavení. Nabíjanie elektromobilu touto technológiou teda funguje aj v prípade, ak parkovanie nie je vašou silnou stránkou.

Patenty týchto borcov vlastnia dve firmy. Jedna z Nemecka a jedna z Veľkej Británie, ktoré vyvíjajú vlastné varianty technológie. V spomínanom Bletchley Parku sa pritom technológia využíva na 24-kilometrovej autobusovej linke od januára. Podobné projekty sú však už aj v Taliansku a vyvíjajú sa aj pre využitie v osobných automobiloch.

Informuje o tom NewScientist na tejto stránke.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies