Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

ZAUJÍMAVOSTI: Elektromobil? Zatiaľ skôr hračkou pre bohatých

Elektromobil e mobilita Tesla
Elektromobil Tesla S teslamotors.com

Na našich cestách môžete stretnúť elektromobil iba sporadicky. Okrem nízkych prevádzkových nákladov totiž zatiaľ neohúria ani dojazdom, ani cenou. Tá by sa však o niekoľko rokov mohla dostať na prijateľnú úroveň.

O elektromobiloch sa v posledných rokoch hovorí čoraz viac. Ich technické parametre sa postupne zlepšujú a hoci ich pomerne lacná prevádzka zatiaľ nie je schopná vyrovnať vysoké vstupné náklady, svojich fanúšikov si už našli. Okrem tichého chodu sa na nich totiž vraj aj výborne jazdí.

Na krátke trate

Na druhej strane, ich problémom je okrem vysokej ceny aj dojazd. Ten sa v závislosti od typu použitých batérií v súčasnosti pohybuje na úrovni zhruba od 130 do 200 km. Výnimkou je napríklad drahší elektromobil Tesla S, ktorého dojazd sa môže vyšplhať dokonca až na 500 km na jedno nabitie.

Dojazd však rovnako ako u tradičných automobilov veľmi ovplyvňuje štýl jazdy, batérie rýchlejšie vybíja napríklad aj svižná jazda po diaľnici. Rozdiel je aj pri prevádzke v zime a v lete. Pri nízkych teplotách sa v priemere počíta so znížením dojazdu o štvrtinu. Dôvodom je tradične slabší výkon batérií, ale aj dodatočná spotreba elektriny na vykurovanie.

Koľko trvá nabitie?

Plné nabitie elektromobilu trvá v priemere zhruba šesť hodín, nabíjať sa dá spravidla aj cez klasickú 230 V zásuvku. Niektoré elektrické autá je však možné dobiť aj cez takzvané rýchlonabíjačky, ktoré ich nabijú za niekoľko desiatok minút. „Najrýchlejšie je nabíjanie jednosmerným prúdom na rýchlonabíjacej stanici, kde v lete trvá nabíjanie na 80 % kapacity batérie okolo 20 minút. V zime sa však tento čas predĺži, a to aj na dvojnásobok,“ skonštatoval pre portál vEnergetike.sk projektový manažér E.ON Slovensko pre vedu a výskum Peter Ševce.

Elektromobil e-up! vyrába Volkswagen v Bratislave. Jeho cena sa na nemeckom trhu v súčasnosti pohybuje na úrovni necelých 27 tis. eur.
volkswagen.de
U nás len sporadicky

Jednou z prekážok v rozvoji elektromobility je u nás aj zatiaľ slabá dostupnosť verejne dostupných nabíjačiek, podľa informácií Európskej komisie sú u nás len tri. Postupne však pribúdajú nové, ktoré vznikajú napríklad v garážach obchodných centier. Na slovenských cestách pritom jazdí podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR zatiaľ len 27 osobných a 8 úžitkových elektromobilov.

Náklady nízke, cena vysoká

Ceny bežných modelov elektromobilov sa pohybujú v priemere od zhruba 17 do 35 tis. eur. Ešte drahšie sú prémiové modely pre náročnejších zákazníkov, ako napríklad Tesla S. Jeho cena začína na zhruba 46 tis. eurách. Elektromobily sa pritom produkujú sériovo aj na Slovensku. Volkswagen vo svojom bratislavskom závode prednedávnom začal s výrobou malého mestského modelu e-up!, ktorého cena sa na nemeckom trhu v súčasnosti pohybuje na úrovni necelých 27 tis. eur.

Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že za cenu elektromobilu by sa teda dali kúpiť aj tri autá s benzínovým motorom. Na druhej strane sa však náklady na prevádzku pohybujú v priemere na úrovni približne 2 eur za 100 km. Na elektromobile by sa napriek tomu museli najazdiť desiatky tisíc kilometrov, aby sa ich prevádzka finančne oplatila.

Čo ste možno o elektromobiloch nevedeli

– Najdrahšou časťou elektromobilu sú jeho batérie, ktorých cena môže prevýšiť až polovicu ich hodnoty

– Prvý model elektromobilu postavil v roku 1828 Maďar Anyos Jedlik. Prvé šesťmiestne elektrické auto vzniklo v roku 1895 v rukách Američana Williama Morrisona.

– Elektromobily vyžadujú oveľa menej starostlivosti, ako autá na konvenčné pohony, vďaka malému objemu potrebných súčiastok obvykle disponujú veľkými priestormi na batožiny

Ceny by mali klesať

„Počet modelov na trhu rastie, s tým by mala ísť dole aj cena. Elektrický pohon nenahradí konvenčné pohony, o niekoľko rokov budeme mať väčši výber možností – benzín, naftu, CNG, elektrinu, hybrid, možno už vodik. Zákazník sa rozhodne podľa toho, ako jazdí a ako auto využíva,“ skonštatoval Ševce. Ceny elektromobilov, ktoré najviac ovplyvňuje cena batérií, však podľa neho medziročne klesajú, čo považuje za dobrý trend.

Skôr pre firmy

„Nie je to zatiaľ riešenie pre fyzické osoby, skôr pre firmy, ktoré majú väčšiu flotilu a majú autá určené napríklad len na mesto. Tam je priestor pre vyťažovanie elektrických áut,“ povedal Ševce. Priestor však vidí v alternatívnych obchodných modeloch, kedy by sa platilo za prevádzku a najazdené kilometre, nie za samotné elektromobily.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor vEnergetikeDátum 29. novembra 2013 13:35

Odporúčame

Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...