Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

ZAUJÍMAVOSTI: Čínsky elektrobus láme rekordy v dojazde

Ilustračné foto.
Elektrobus BYD v hlavnom meste dánska Kodani. BYD

Autobusy iba na elektrický pohon dokážu na jedno nabitie prejsť aj stovky kilometrov. Napríklad po Bratislave by sa mohli premávať aj vyše pol dňa.

Myslíte si, že využitie autobusov na elektrinu musí byť v súčasnosti nepraktické kvôli ich dojazdu? Nasledujúci príklad vám možno napovie niečo iné. Technológie totiž v rámci elektromobility výrazne napredujú a aj to, čo sa nám možno zdalo pred niekoľkými rokmi nepredstaviteľné, sa stáva realitou. A bude to pokračovať.

Zaujímavý výsledok totiž prišiel z dánskeho hlavného mesta Kodaň. Jeho cesty brázdi elektrický autobus čínskeho výrobcu BYD. Je to spoločnosť, ktorá sa špecializuje na vývoj batérií. Tie sú inštalované aj v jej elektromobiloch. Ale teraz k tým číslam.

Vyše 300 kilometrov

Uvedený elektrobus totiž na jedno nabitie prešiel v Kodani 325 kilometrov. A to mu ešte v batériách zostávalo 8 % „šťavy“. Oficiálne údaje výrobcu pritom konzervatívne uvádzajú minimálny dojazd na jedno nabitie 250 kilometrov. V skutočnosti tak autobus prešiel až o 30 % dlhšiu trasu. Podľa portálu treehugger.com sa mu tým navyše podarilo pokoriť rekord v dojazde čisto elektrického autobusu.

Aj toto číslo však môže byť onedlho prekonané. Pri testovaní elektrobusu BYD totiž medzi poľskými mestami Varšava a Krakov prešiel na jedno nabitie 310 kilometrov. V tomto prípade však využil iba 69 % energie ukrytej v batériách.

V normálnej prevádzke

Ďalší test prebiehal rovnako v dánskej Kodani. Iný prevádzkovateľ dopravy v meste, spoločnosť Arriva, nasadila čínsky elektrobus na takmer 11 hodín na klasickú mestskú linku, kde plne zaťažený a s nepretržitým využívaním vykurovacieho systému najazdil 150 kilometrov. Následne sa s ním ešte vybrali na diaľnicu, kde najazdili ďalšich 90 kilometrov. V tomto prípade v batériách zostalo ešte 8 % energie.

Čínsky elektrobus BYD obrazom:

Čo by to znamenalo u nás?

Zdá sa vám to stále málo? Tak skúsime iný príklad a aplikujeme rekordný 325-kilometrový dojazd na slovenskú realitu. Linka bratislavskej mestskej hromadnej dopravy číslo 83 premáva z konca sídliska Petržalka až po koniec mestskej časti Dúbravka. Zjednodušene, takmer cez celé mesto. Trasa medzi oboma konečnými zastávkami je dlhá niečo vyše 19 kilometrov. Elektrobus by tak po jednoduchom prepočte zvládol túto trasu takmer 17-krát.

Podľa grafikonu trvá jedna cesta autobusu číslo 83 z konečnej na konečnú 47 minút. Ďalším jednoduchým prepočtom tak zistíme, že elektrobus by mohol zvládnuť po tejto trase bez prestávky premávať vyše 13 hodín. Samozrejme jednoduché prepočty neplatia a výdrž elektrobusu závisí aj od terénu, ktorým premáva, od vyťaženosti a ďalších faktorov. V každom prípade sa už dostávame k solídnym číslam, čo poviete? A vývoj technológií bude pokračovať…

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor vEnergetikeDátum 28. marca 2014 10:58

Odporúčame

Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...