Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
SSD elektrické vedenie
Ilustračné foto SSD
26. marca 2019 9:45 OstatnéŠpeciál od vEnergetike.skvEnergetike.sk

ŠPECIÁL: Slováci sa dostanú k elektrine relatívne rýchlo

Podľa tohtoročného hodnotenia Doing Business skončilo Slovensko v prístupe k elektrickej energii na 47. mieste zo 190 hodnotených krajín. Ide o zlepšenie o desať miest.

Na Slovensku sa noví zákazníci dostanú k pripojeniu na odber elektriny oproti odberateľom z iných krajín relatívne rýchlo. Podľa tohtoročného hodnotenia Doing Business, ktoré Svetová banka každoročne vydáva, skončilo Slovensko v prístupe k elektrickej energii na 47. mieste zo 190 hodnotených krajín. V medziročnom porovnaní to predstavuje zlepšenie o desať miest. „Bolo zaznamenané skrátenie času na získanie pripojenia k elektrickej energii. Napriek zlepšeniu v rebríčku sme absolvovali stretnutie s distribučnými spoločnosťami, aby sme našli najlepšie postupy a tieto aplikovali na celom území Slovenska,“ informovalo Ministerstvo hospodárstva SR.

Skracovanie času

Slovenské distribučné spoločnosti sú aj naďalej pripravené skracovať čas pri pripájaní nových odberateľov elektriny. „Využívame všetky možnosti a príležitosti k tomu, aby sme túto problematiku posunuli dopredu. Žiadateľom o nové pripojenie sa snažíme vyjsť v ústrety čo najskôr,“ uviedol pre portál vEnergetike.sk hovorca Stredoslovenskej distribučnej Miroslav Gejdoš. „Jedným z dôležitých faktorov, ktorý zohľadňujú investori pri rozhodovaniach o investíciách, je dostupnosť a kvalita infraštruktúry, vrátane tej elektrickej. Aj to nás motivuje investovať na jednej strane do rozširovania distribučnej sústavy, ako aj zvyšovania jej kvality, spoľahlivosti a bezpečnosti,“ dodal predseda predstavenstva Západoslovenskej distribučnej Andrej Juris.

Byrokratické prekážky

Stredoslovenskí energetici však upozorňujú, že celý proces pripájania nových odberateľov k elektrine komplikujú byrokratické prekážky. „Deje sa tak napríklad pri vybavovaní stavebných povolení pre budovanie nových elektrických vedení. Je to zložitý proces, v ktorom figuruje viac orgánov, pričom každý má svoje zákonné termíny a postupy. Veľkým problémom je pre nás často majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a vecných bremien,“ zdôraznil Gejdoš s tým, že v tomto smere by energetikom pomohlo, keby slovenská legislatíva vnímala energetiku ako verejnoprospešnú službu tak, ako je to v okolitých krajinách.

Špecializovaný úrad

Východoslovenská distribučná (VSD) navrhuje pre zrýchlenie pripojenia k elektrine vytvorenie špecializovaného stavebného úradu. „Klasické stavebné úrady rozhodujú v mnohých iných záležitostiach, pričom elektroenergetika je obsiahla špecifická téma. Podobné špecializované úrady majú aj iné odvetvia,“ uviedla hovorkyňa VSD Andrea Forbergerová.

Východoslovenskí energetici v minulom roku spustili Nový proces pripojenia (NPP), čím skrátili priemernú lehotu 120 dní, za ktorú sa štandardne podarila uzavrieť zmluva o pripojení s novým odberateľom, na aktuálnych 15 minút. „Jednak je to prekopaním procesov a ich následností tak, aby VSD skrátila čakanie na jej vyjadrenie na minimum a žiadateľ ďalej pri technickom pripojení a výbere dodávateľa elektriny nebol limitovaný distribútorom,“ povedala Forbergerová. VSD takisto spustila novú službu Pripoj svoj dom, v rámci ktorého vybaví za žiadateľa kompletnú výstavbu elektroenergetického zariadenia od určeného bodu pripájania v distribučnej sústave až po elektromerový rozvádzač, teda zrealizuje kompletnú domovú prípojku a zapojenie odberného miesta.

Stredoslovenským energetikom by pri skracovaní času pripojenia zákazníka k elektrine taktiež pomohlo, ak by si samosprávy, ale si aj developeri a veľkí odberatelia elektriny preverili možnosti pripojenia skôr, ako začnú budovať odberné miesto. „Snažíme sa apelovať na kompetentných, aby pri vytváraní územných plánov a rozvojových projektov diskutovali aj s distribútorom elektrickej energie,“ podotkol Gejdoš.

Optimalizácia kapacity

Potenciál vidí Stredoslovenská distribučná aj v optimalizácii rezervovanej kapacity jednotlivých odberných miest. „Ak by si všetci odberatelia nastavili rezervovanú kapacitu len na takú výšku, akú skutočne potrebujú, je pravdepodobné, že by sa v distribučnej sieti uvoľnila kapacita pre nových odberateľov. Tým pádom by sa aspoň čiastočne znížila potreba budovať nové distribučné zariadenia. Urýchlil by sa tak proces pripájania nových odberateľov a tiež by sme ušetrili prostriedky, ktoré by sme mohli využiť na ďalší rozvoj,“ myslí si Gejdoš.

Online prístup

Západoslovenskí energetici apelujú na nových žiadateľov o pripojenie do distribučnej sústavy, aby v dnešnej dobe už  čo najviac využívali online aplikáciu. „Aplikácia umožňuje nielen podať žiadosť o pripojenie, ale aj sledovať online priebeh vybavovania žiadosti. V minulom roku využilo túto možnosť 65 % zákazníkov. Proces pripojenia nového odberného miesta sa takto skrátil a zefektívnil,“ konštatoval Juris.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame