Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

ŠPECIÁL: Podomový predaj – nechcené dieťa liberalizácie

Ilustračné foto
Sťažnosti od zákazníkov na podomový predaj energií sa hromadili zo dňa na deň. Na vine neboli ani tak samotní dodávatelia energií, ako nimi najatí "vynaliezaví" predajcovia. Ambro/FreeDigitalPhotos.net

Dnes už pre slovenské domácnosti nie je problémom vybrať si svojho dodávateľa elektriny či plynu. Liberalizácia trhu však priniesla so sebou aj nový fenomén na energetickom trhu v podobe často kritizovaného predaja energií podomovými predajcami.

Pred zhruba štyrmi rokmi sa na Slovensku rozbehol trh s dodávateľmi energií aj v prípade slovenských domácností. Dnes už pre slovenské domácnosti nie je problémom vybrať si svojho dodávateľa elektriny či plynu. Liberalizácia trhu však priniesla so sebou aj nový fenomén na energetickom trhu v podobe podomového predaja energií podomovými predajcami. Najprv otravovali domácnosti priamo v ich obývačke predajcovia zastupujúci alternatívnych dodávateľov energií. Neskôr sa k nim pridali aj podomoví predajcovia tradičných dodávateľov energií, keďže tí rozšírili svoju ponuku aj o dodávku novej energie, elektriny respektíve plynu. S podomovým predajom boli od samého začiatku problémy. Sťažnosti od zákazníkov na tento spôsob predaja energií sa hromadili zo dňa na deň. Na vine neboli ani tak samotní dodávatelia energií, ako nimi najatí „vynaliezaví“ predajcovia. Väčšinou totiž ide o mladých ľudí, ktorí sú platení od množstva klientov, ktorých sa im podarí „pretiahnuť“ k novému dodávateľovi energií. Tí tak neváhajú pri vidine lepšieho zárobku používať rôzne finty. Nových zákazníkov pri prehováraní minimálne zavádzali, keď nie priamo klamali. Domácnosti tak boli neraz prekvapené, keď dostali faktúru za plyn alebo elektrinu už od nového dodávateľa. A to sa občas ani nemuseli pod nič podpisovať. Niektorí „vynaliezaví“ predajcovia totiž na celkom slušnej úrovni ovládajú aj niekoľko typov rukopisu. Takže dnes po liberalizácii trhu s energiami nie je problém s výberom ich dodávateľa, ale s obranou pred ich dotieravými predajcami energií.

Nie všetci dodávatelia podomový predaj praktizujú

Podomový predaj energií nevonia nielen väčšine zákazníkov, ale aj niektorým dodávateľom energií. Sú takí, ktorí nikdy s podomovým predajom nezačali a ani to nemajú v pláne. „Nechceme praktizovať podomový predaj. Bojujeme proti nemu férovým individuálnym prístupom k zákazníkom,“ povedal Rastislav Borovský z firmy Magna E.A. S podomovým predajom nechce mať nič spoločné ani Stredoslovenská energetika (SSE). „Od začiatku liberalizácie bolo pre nás jasné, že vzhľadom na skúsenosti z iných odvetví a krajín, podomový predaj nie je zlučiteľný s našim zákaznícky orientovaným prístupom,“ dodáva hovorkyňa SSE Jana Bolibruchová. Podomový predaj nepraktizuje ani spoločnosť SE Predaj, dcérska spoločnosť Slovenských elektrární. Nič na tom nechcú meniť ani v budúcnosti. „Neplánujeme využívať podomový predaj. Snažíme sa byť spoločnosťou, ktorá hrá s otvorenými kartami a rozhodnutie prenechávame na spotrebiteľovi,“ potvrdila manažérka pre retail a domácnosti z firmy SE Predaj Iveta Fillová.

Niektorých dodávateľov energií, najmä tých, ktorí majú na Slovensku za sebou nejakú tú históriu, donútila využívať podomový predaj situácia na trhu. „Podomový predaj praktizujeme najmä preto, že akvizície v našom odvetví sa realizujú najčastejšie touto formou predaja a trh je takto nastavený. My sme sa ako účastník trhu prispôsobili tomuto stavu,“ uviedol hovorca Západoslovenskej energetiky (ZSE) Ján Orlovský.

Veľkí plynárenskí dodávatelia nevidia v podomovom predaji až takého strašiaka. „Zvolili sme aj túto formu predaja plynu, aby sme celý proces zmeny dodávateľa uľahčili ľuďom čo najviac. Ak zákazníci uprednostňujú inú formu predaja, môžu nás kontaktovať na zákazníckej linke alebo si náš plyn objednať prostredníctvom internetu,“ hovorí hovorkyňa RWE Gas Slovensko Andrea Danihelová. Podľa hovorcu Slovenského plynárenského priemyslu Petra Bednára je podomový predaj jedným z legitímnych spôsobov na oslovenie zákazníka. „Rozhodujúci je spôsob jeho uplatňovania jednotlivými hráčmi. My využívame pri predaji energií externých obchodných zástupcov zásadne tak, aby zákazník bol o všetkom informovaný transparentne, pravdivo a férovo,“ zdôrazňuje Bednár.

Podomový predaj energií na Slovensku začal najmä s príchodom alternatívnych dodávateľov na slovenský trh. Spoločnosť Slovakia Energy sa netají tým, že nových zákazníkov láka najmä priamym predajojm energií. „Svojich zákazníkov oslovujeme aj prostredníctvom obchodných zástupcov. V súčasnej dobe však viac ako obchodných zástupcov využívame vlastnú sieť zamestnancov, ktorí aktívne ponúkajú naše produktové portfólio. Priamy predaj je moderný predajný kanál,“ dodal konateľ spoločnosti Slovakia Energy Jiří Písařík.

Rady pre zákazníkov pri podomovom predaji:

– Overte si totožnosť osoby, ktorá sa s vami skontaktuje.

– Ponuku žiadajte predložiť písomne, najlepšie na hlavičkovom papieri spoločnosti.

– Dobre si prečítajte obchodné podmienky a nezabudnite ani na malé písmenká a texty pod čiarou.

– Nenechajte sa zlákať zdanlivo výhodnou cenou. Predloženú ponuku si dôkladne prečítajte. Preverte si všetky produkty, služby, jednotlivé zložky ceny, poplatky, obchodné podmienky.

– Overte si, či v zmluve nie sú zohľadnené aj ďalšie poplatky za uzatvorenie alebo sankcie za predčasné ukončenie zmluvy.

– Neponáhľajte sa. Požiadajte o čas na zváženie ponuky a využite ho na overenie informácií a zodpovedanie vašich prípadných otázok.

– Dajte si pozor na skryté poplatky. Pri posúdení cenovej ponuky sa pred podpisom novej zmluvy obráťte aj na svojho súčasného dodávateľa.

– Informujte sa o všetkých poplatkoch a o tom, či sú ceny schválené Úradom pre reguláciu sieťových odvetví.

– Urobte si prepočet ročných nákladov pre vašu skutočnú výšku spotreby.

– Zaujímajte sa nielen o cenu, ale aj o ponúkané služby, ako napríklad energetické poradenstvo, pomoc pri výbere vhodnej sadzby a podobne.

Zdroj: SPP, VSE

Negatívne skúsenosti s podomovým predajom majú všetci

Nielen domácnosti majú negatívne skúsenosti s podomovým predajom energií. Samotní dodávatelia potvrdili, že neraz im tento spôsob predaja spôsobil nemalé ťažkosti. Firma Magna E.A. má s podomovým predajom dokonca iba negatívne skúsenosti. „Ide o zavádzajúcu formu predaja, kedy sa zástupcovia dodávateľov praktizujúci podomový predaj ohlasujú ako zástupcovia elektrární alebo tradičného dodávateľa a zväčša predkladajú zmluvu na podpis ako hotovú vec, ktorú zákazník musí podpísať,“ zdôraznil F. Borovský, ktorý na podomovom predaji nenechal „nitku suchú“. „Podomový predaj a zavádzajúce taktiky a podmienky poškodzujú meno všetkých dodávateľov a odberatelia nakoniec radšej ostanú u tradičného dodávateľa, ako by mohli získať lepšie podmienky, kompletnejšie služby a individuálny a férový prístup u vybraného dodávateľa,“ dopĺňa F. Borovský. To potvrdila aj I. Fillová z SE Predaj. „Ľudia nechcú meniť dodávateľa, pretože sa boja, že budú oklamaní. Radšej zostanú u svojho pôvodného dodávateľa, často aj za výrazne nevýhodnejších podmienok, pretože novým dodávateľom nedôverujú,“ dodala.

SPP eviduje viacero zákazníkov, ktorí sa im sťažovali, že pri uzatváraní zmluvy s niektorými alternatívnymi dodávateľmi dostali neúplné respektíve zavádzajúce, či nebodaj klamlivé informácie. „Dôkazom je skutočnosť, že len v roku 2013 sa rozhodlo obnoviť pôvodnú zmluvu na dodávku plynu s SPP zatiaľ vyše 5 500 zákazníkov. Na našu spoločnosť sa neraz obracajú zákazníci s prosbou o pomoc s vyriešením vzniknutých komplikácií a nejasností,“ povedal P. Bednár.

Východoslovenskí energetici zo spoločnosti Východoslovenská energetika (VSE) hovoria pri nekalom podomovom predaji o šírení nepravdivých informácií o ich firme, vydávaní sa za zástupcov ich podniku, o zneužívaní korporátnych farieb a znakov, či dokonca o informovaní o ukončení činnosti spoločnosti VSE. „Aktivity predajcov, ktorí nepristupujú k predaju korektne, evidujeme už niekoľko rokov,“ hovorí hovorkyňa VSE Andrea Danihelová.

Spoločnosť ZSE sa najčastejšie stretáva s tým, že podomoví predajcovia nesprávne informovali o svojej totožnosti respektíve o názve firmy, ktorú zastupovali. Napríklad tvrdili, že zastupujú ich firmu a pritom konali v mene iného dodávateľa. „Zo skúseností zákazníkov tiež vieme, že niektorí nečestní predajcovia odôvodňujú svoju návštevu aj ako kontrolu stavu meradla, prípadne tvrdia, že chcú overiť údaje na faktúre, respektíve že prišli podpísať „nejaké“ papiere za účelom zníženia ceny elektriny u súčasného dodávateľa,“ dodáva J. Orlovský s tým, že zákazník nie je povinný ukazovať žiadnemu predajcovi svoje faktúry, ani platiť preddavky alebo iné poplatky.

Západoslovenskí energetici upozorňujú, že na podomových predajcov sa často napoja aj vykrádači bytov. „Objavujú sa s tým, že prišli urobiť odpočet meradla, alebo chcú vrátiť preplatok, len potrebujú rozmeniť bankovku vyššej hodnoty. Aj v takýchto prípadoch platí, že predajcovia zastupujúci ZSE, nie sú oprávnení vykonávať hotovostné operácie so zákazníkmi u nich doma,“ zdôrazňuje J. Orlovský.

Dodávatelia energií tiež upozorňujú, že nečestní podomoví predajcovia radi zavádzajú aj pri informovaní respektíve neinformovaní o viazanosti zmluvy s novým dodávateľom. Pozor by si mali dať slovenské domácnosti aj na dodatočné poplatky pri zmene dodávateľa napríklad za „energetické poradenstvo“, o ktorých tak nerád informujú podomoví predajcovia. „Za nevhodný prístup k zákazníkovi tiež považujeme hru s číslami, teda hlavne s percentami, kedy sa dodávatelia pretekajú, kto dá percentuálne vyššiu zľavu, ale pri percentách je dôležitý základ z ktorého sa počítajú. Ak má zákazník dnes cenu 100 a jeden mu dá zľavu 10% iný 20% opticky to vyzerá veľmi dobre, ale v skutočnosti, ak by si pozrel reálnu cenu tak by na tom bol oveľa lepšie aj bez viazanosti a bez aktivačných a deaktivačných poplatkov,“ dodáva I. Fillová.

Podľa J. Bolibruchovej je najčastejším zavádzaním zo strany predajcov tvrdenie, že podpisom zmluvy sa nič nemení. „Nevýhodou podmového predaja taktiež je, že domácnosti podpisujú zmluvu v časovej tiesni a tlaku podomového predajcu a všetky ostatné podmienky si uvedomia neskôr a neskoro,“ konštatoval F. Borovský.

Podomový predaj predsa len prináša aj výhody

Podomový predaj samozrejme prináša tak pre domácnosti ako aj pre dodávateľov aj výhody. Inak by sa logicky nepraktizoval vôbec. „Tento spôsob predaja poskytuje dodávateľovi možnosť osloviť potenciálneho klienta adresne a zároveň mu vysvetliť výhody obchodnej ponuky a priamo zodpovedať prípadné otázky. Odberateľom poskytuje komfort spojený s výberom svojho dodávateľa energií,“ myslí si P. Bednár. „Priamym kontaktom s dodávateľom získa zákazník potrebné informácie, aby si vybral tú najvýhodnejšiu ponuku,“ dodáva J. Písařík s tým, že zákazník pri podomovom predaji ušetrí prostriedky, námahu a aj čas. Daný spôsob predaja podľa A. Danihelovej podnecuje spotrebiteľov k zmene dodávateľa. „Vzhľadom na to, že trh na Slovensku nie je dostatočne rozvinutý, a taktiež aj vedomosti zákazníkov ohľadom úspor za dodávku energií sú len na začiatku, podomový predaj vytvára priestor a komfort pre zákazníka, aby danú zmenu dodávateľa uskutočnil,“ dodala. F. Borovský z firmy Magna E.A. vidí pri podomovom predaji len jednu výhodu. „Výhoda je asi iba to, že môžu domácnosti podpísať zmluvu doma,“ uviedol.

Stredoslovenskí energetici však žiadne výhody v podomovom predaji nevidia. „Úprimne povedané, na podomovom predaji nevidíme žiadne výhody pre zákazníka a v dlhodobom horizonte ani pre spoločnosti, ktoré tento predajný kanál využívajú. Väčšina predajcov nie je zaškolená, ide im len o provízie a predávajú rôzne produkty a popri tom aj elektrinu. Spoločnosť s dobrou reputáciou, ktorá dlhodobé vzťahy so zákazníkmi berie vážne, by takýto predajný kanál nemala vôbec používať.“ povedal člen predstavenstva SSE Olaf Kipp. Výhody v podomovom predaji nevidí ani firma SE Predaj. „Podomový predajca je obvykle vybavený takými obchodnými praktikami, ktoré potenciálnym odberateľom aj vzhľadom na malú znalosť o elektrine a plyne z pohľadu zmluvných vzťahov a cenotvorby, nedávajú veľa možností takéto ponuky odmietať,“ uvádza I. Fillová.

Zmenu dodávateľa je možné uskutočniť:

– na základe ukončenia zmluvy o dodávke plynu alebo elektriny s doterajším dodávateľom a uzatvorenie zmluvy s novým dodávateľom.

– výpovedná lehota je 1 mesiac a začína plynúť prvým dňom nasledujúceho mesiaca po doručení výpovede. To znamená, ak chce zákazník zmeniť dodávateľa k 1. 11. 2013, musí výpoveď zmluvy doručiť svojmu pôvodnému dodávateľovi najneskôr do 30. 9. 2013.

– výpoveď podáva za zákazníka spravidla nový dodávateľ na základe splnomocnenia pre úkony spojené so zmenou dodávateľa.

Zdroj: ZSE

Treba byť opatrný a zvedavý

Pri podomovom predaji by mal byť každý zákazník opatrný a nehanbiť sa pýtať aj na veci, ktoré sa mu v danom okamihu zdajú ako trápne či malicherné. Ak sa už zákazník rozhodne pustiť podomového predajcu na svoj dvor či priamo do obývačky, mal by si v prvom rade overiť jeho totožnosť a akú firmu zastupuje. Predajca je na požiadanie povinný preukázať sa identifikačným preukazom. Rovnako dôležité je overiť si aj spoločnosť uvedenú na zmluve. „Takouto prevenciou môže zákazník už v prvotnej fáze odhaliť prípadnú nekalú činnosť alebo riziká, ktoré môžu byť spojené so zmenou dodávateľa,“ upozorňuje J. Orlovský. „Každý predajca by mal mať jasné identifikačné znaky. Mal by sa predstaviť menom a uviesť názov spoločnosti, ktorú zastupuje, mal by na seba nechať kontakt, prípadne by spoločnosť mala umožniť zákazníkovi overiť si totožnosť predajcu na zákazníckej linke,“ dodáva A. Danihelová.

Po overení potrebných údajov a predstavení ponuky zo strany predajcu by mali prísť na rad otzázky spotrebiteľa. Hanba pýtať sa tu nie je na mieste. Ide totiž o vaše budúce peniaze, ktoré budete platiť novému dodávateľovi. V prvom rade by si mal zákazník nechať podrobne vysvetliť celú cenotvorbu, čiže z čoho sa bude konečná cena za plyn alebo elektrinu skladať a na čo sa bude uplatňovať ponúkana zľava. „Prezentované zľavy z ceny sa spravidla týkajú iba ceny komodity, teda nie sú poskytované z celej ceny za dodávku zemného plynu, či elektrickej energie, v ktorej sú zahrnuté aj poplatky za distribúciu a prepravu, a teda výsledná výška zľavy môže byť nižšia, ako sa na prvý pohľad zdá,“ upozorňuje P. Bednár. Zároveň je podľa neho dôležité, aby sa odberateľ okrem samotnej cenovej ponuky informoval aj o nákladoch spojených s prechodom k inému dodávateľovi a mal tiež prehľad o spoplatnených službách súvisiacich s obsluhou zákazníka. „Ich cena môže totiž v niektorých prípadoch prevyšovať aj dosiahnutú úsporu,“ dodáva P. Bednár.

Ak spotrebiteľa nová ponuka od podomového predajcu zaujala nemal by ju hneď bezhlavo podpisovať. Mal by si nechať dostatok času na to, aby si ju stihol podrobne preštudovať. Zákazník by nemal ignorovať ani kolónky s najmešími písmenami v zmluve. Práve tam sa častokrát nachádzajú dôležité údaje, ktoré môžu neskôr spotrebiteľa nemilo prekvapiť. „Podomový predajca nemôže v žiadnom prípade na zákazníka vyvíjať nátlak a nútiť ho, aby zmluvu podpísal bez rozmyslenia. Dôležité je, aby si zákazníci pozorne prečítali obchodné podmienky a zmluvu, v ktorej si treba všímať najmä poplatky za predčasné ukončenie zmluvy alebo dĺžku viazanosti,“ hovorí J. Orlovský. „Zákazník by si tiež mal porovnať, čo ponúka konkurencia,“ dodáva I. Fillová.

J. Bolibruchová zo SSE upozorňuje ešte na jednu „vynaliezavosť“ podomových predajcov. „Zákazník by nemal naletieť na používaný trik, kedy predajca do zmluvy zapíše nižšiu mesačnú zálohu. Toto nie je úspora a zákazníkovi tak vznikne len vyšší nedoplatok vo faktúre,“ spresnila. Spotrebitelia by si mali dať pozor aj na zastrašovaciu techniku podmových predajcov. „Od našich zákazníkov vieme, že podomový predajca využil techniku zastrašovania a prinútil zákazníka podpísať zmluvu s tým, že ak nepodpíše novú zmluvu, nebude mať elektrinu. Zákazník pritom ani nevedel, že podpisom mení svojho súčasného dodávateľa,“ spresnil J. Orlovský.

Ak už spotrebiteľ nevedel odolať ponuke podomového predajcu a zmluvu o dodávke plynu alebo elektriny s novým dodávateľom podpísal takpovediac „medzi dverami“, a neskôr zistil, že je predsa len pre neho nevýhodná, má ešte jednu opravnú šancu. Vďaka novoprijatej legislatíve totiž môže zákazník odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu a bez sankčných polatkov do 14 pracovných dní.

Niektorí by podomový predaj zakázali

Niektorí dodávatelia energií si vedia predstaviť, že by sa podomový predaj elektriny či plynu zakázal zo zákona. „Dnes je na trhu dosť serióznych a férových dodávateľov z ktorých si môžete vybrať online alebo v sieti kontatkých centier,“ uvádza F. Borovského, podľa ktorého by sa mala v legislatíve zaviesť možnosť odstúpiť od zmluvy s mesačnou výpovednou lehotou. Sprísnenie legislatívy pri podomovom predaji a jeho obmedzenie by privítali aj v ZSE. „Mnohé vyspelé európske krajiny fungujú bez podomového predaja a zdá sa, že to prinieslo pozitívne zmeny väčšine účastníkov trhu vrátane zákazníka,“ konštatoval J. Orlovský. Za zrušenie podomového predaja by zdvihli ruku aj stredoslovenskí energetici. „Niektoré krajiny, ako napríklad Veľká Británia, pristúpili k úplnemu zákazu podomového predaja, nakoľko sa im nepodarilo žiadnymi opatreniami zaručiť dostatočnú ochranu spotrebiteľov,“ uviedla J. Bolibruchová.

Podľa A. Danihelovej dôležité v otázke budúcnosti podomového predaja je, ako zabezpečiť, aby mal zákazník dostatočné a pravdivé informácie. „Tým, že trh je regulovaný a dosahované marže dodávateľov plynu sú výrazne limitujúce, akékoľvek formy cenového zvýhodňovania zákazníkov na jednej strane a výrazné obmedzenie podomového predaja na strane druhej , budú viesť k utlmeniu konkurenčného prostredia,“ dodáva hovorkyňa RWE. Podľa plynárov z SPP pre správny výber dodávateľa bude stále rozhodujúca schopnosť spotrebiteľa správne vyhodnotiť obchodnú ponuku a nie či sa podomový predaj sprísni respektíve úplne zakáže. I. Fillová zo SE Predaj si myslí, že zakazovanie podomového predaja nie je rozumnou cestou. „Niektorým spotrebiteľom môže podomový predaj aj vyhovovať. My skôr kladieme dôraz na vyššiu vzdelanostnú úroveň v oblasti ekonomiky a práva, aby si spotrebitelia vyberali také produkty a služby, o ktorých sa slobodne a bez vedľajších vplyvov rozhodnú sami,“ dodala. „Ak sa podomový predaj robí poctivo, môže domácnostiam ušetriť veľa peňazí. Obmedzenie alebo zrušenie podomového predaja môže pre zákazníkov, ktorí nemajú prístup na internet, znamenať stratu možnosti získať výhodnú ponuku dodávateľa,“ súhlasne dodáva J. Písařík zo Slovakia Energy.

Podľa SSE by podomovému predaju energií pomohlo založenie nejakého kontrolného orgánu, ktorý by preveroval činnosť neférových podomových predajcov energií a zabránil vzniku ďalších prípadov zavádzania odberateľov. „Rozmýšľať o lepšej kontrole kvality a najmä pri podomovom predaji, aj s prísnou penalizáciou takýchto spoločností, ak sa k zákazníkom správajú neférovo, to by asi bolo najlepšie, ako sa v tejto situácii zachovať. Ak to nepomôže a nebude to mať úspech, zákaz podomového predaja je tou poslednou možnosťou ako ochrániť zákazníkov,“ uzavrela J. Bolibruchová.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...