ŠPECIÁL: Na Vianoce si môžete dať aj netradičný darček

11. decembra 2014 12:00

Darovať rodine pod vianočný stromček novú zmluvu s výhodnejším dodávateľom energií môže byť na prvý pohľad divné, priam až úsmevné. Pri správnom výbere nového dodávateľa však váš netradičný darček môže rodinný rozpočet vcelku potešiť, a tým aj celú rodinu.

Ceny energií
Ilustračné foto imagerymajestic/FreeDigitalPhotos.net

Na Slovensku už máme tvrdý konkurenčný boj dodávateľov energií. Aj keď pri domácnostiach a malých podnikoch stráži a zároveň aj brzdí tento boj pozorným okom ešte stále regulačný úrad, všetci slovenskí odberatelia si de facto už môžu vybrať z viac ako 20 reálnych dodávateľov plynu a elektriny. Väčšina z nich ponúka dve v jednom, čiže plynári vám dodajú aj elektrinu a elektrikári plyn. Zmeniť dodávateľa energií dnes nepredstavuje žiadnu vedu. Dodávatelia sú dokonca ochotní za vás všetko vybaviť, z vašej strany stačí zopár podpisov. Ak teda rozmýšľate nad netradičným a vcelku užitočným darčekom pod vianočný stromček, zmluva s novým výhodnejším dodávateľom energií by mohla tieto parametre spĺňať. Nezabudnite však, že striktne platí to čo je v zmluve, nie to čo je na reklamných letákoch či čo vám natára podomový predajca. Viac ako inde tu platí, dvakrát meraj a raz rež.

Zmeniť ho môžete kedykoľvek

Zmeniť dodávateľa energií môžu domácnosti v podstate kedykoľvek. „Termín na zmenu dodávateľa nie je viazaný na žiadne špeciálne obdobie v roku, zmenu je možné realizovať vždy k prvému dňu kalendárneho mesiaca,“ uviedol obchodný riaditeľ Východoslovenskej energetiky Miroslav Kulla. Pozor si však treba dať na to, či so súčasným dodávateľom nemá odberateľ podpísanú viazanosť na jeden, dva či nebodaj tri roky. V tomto prípade mu totiž pri zmene dodávateľa hrozí pokuta. Ak sa rozhodne domácnosť zmeniť svojho dodávateľa energií treba dať súčasnému dodávateľovi výpoveď a podpísať zmluvu s novým, vybraným dodávateľom. Po štandardnej mesačnej výpovednej lehote, a vybavení potrebných papierov, čo podľa zákona nesmie trvať viac ako 21 kalendárnych dní, môže domácnosť odoberať plyn či elektrinu od nového dodávateľa. Zmena dodávateľa energií by tak mala zhruba do dvoch mesiacov prebehnúť. Magický dátum 1. 1. sa tak už stihnúť nedá, ale od februára nového roka by to bolo ešte možné.

Sľubujú jednoduchosť

Asi každý jeden dodávateľ energií sľubuje svojim novým potenciálnym zákazníkom, že proces zmeny dodávateľa je jednoduchý. Sú ochotní prakticky všetko vybaviť za nich. „Zákazníkom ako službu ponúkame možnosť vybavenia celého procesu zmeny dodávateľa namiesto nich. V takom prípade je potrebné, aby s nami zákazník podpísal okrem zmluvy aj splnomocnenie,“ hovorí hovorkyňa Západoslovenskej energetiky Michaela Dobošová. „Po výbere dodávateľa je nutné zaslať výpoveď zmluvy súčasnému dodávateľovi a následne podpísať novú zmluvu s novým dodávateľom. Ostatné potrebné kroky ku zmene dodávateľa vykoná za odberateľa nový dodávateľ,“ pridáva sa obchodný riaditeľ Miroslav Rendko zo spoločnosti SE Predaj, ktorú vlastnia Slovenské elektrárne. V každom prípade sú dodávatelia presvedčení, že odberatelia sa nemusia zmeny obávať, nevyžaduje si žiadne technické zásahy a je jednoduchá.

Prečítajte si zopár užitočných rád, ktoré vám môžu pomôcť pri výbere nového dodávateľa:

PORADŇA: Ako vybrať dodávateľa? Prečítajte si niekoľko rád.

Nešťastný podomový predaj

Najviac kritizovaným spôsobom ponúkania dodávok energií od nového dodávateľa je dozaista podomový predaj. Ten si už svojej kritiky užil viac ako dosť. A je to pochopiteľné. Lebo aj ak napriek tomu, že dodávateľské firmy chcú byť poctivé a nechcú svojich potenciálnych nových zákazníkov uviesť do omylu, pri podomovom predaji sa nájde zopár jednotlivcov, ktorí to neváhajú urobiť za nich. Len aby zarobili nejaké eurá navyše, keďže podomoví predajcovia sú platení za to, koľko zákazníkov sa im podarí zlanáriť. Neváhajú preto zahmlievať, dokonca aj klamať a podvádzať. Niektorí dodávatelia energií ako SE Predaj, Elgas, Magna či Stredoslovenská energetika s podomovým predajom nechcú mať nič spoločné. „Na podomovom predaji nevidíme žiadne výhody pre zákazníka a v dlhodobom horizonte ani pre spoločnosti, ktoré tento predajný kanál využívajú. Skúsenosti potvrdzujú, že dodávatelia energií nedokážu zabezpečiť kvalitu tohto predajného kanála. Väčšine predajcov chýba potrebná odbornosť, nie sú dostatočne zaškolení, aby zákazníkom poradili,“ hovorí za všetkých hovorkyňa Stredoslovenskej energetiky Jana Bolibruchová.

Zmluvy overujú

Ostatní dodávatelia energií sa snažia spolupracovať len so serióznymi podomovými predajcami. „Spolupracujeme len s evidovanými, certifikovanými partnermi. Každá zmluva, ktorá je uzavretá externým obchodným partnerom, je následne telefonicky overovaná. Od zákazníka takto získavame spätnú väzbu a zároveň ide o účinný kontrolný nástroj,“ dodáva Dobošová zo Západoslovenskej energetiky. Podľa Kullu, ktorý vykonáva aj funkciu konateľa spoločnosti RWE Gas Slovensko, predaj energií prostredníctvom podomového predaja patrí v mnohých krajinách EÚ ku štandardným formám predaja. „Robíme všetko preto, aby sme udržali kvalitu podomového predaja. Za kľúčové považujeme overenie si totožnosti predajcu. Zaviedli sme bezplatnú linku pre bezpečný podomový predaj, na ktorej si zákazníci môžu overiť, či ich skutočne navštívil náš predajca. Každý z predajcov zastupujúci našu firmu je riadne označený,“ dodal Kulla. „Prísne dbáme na dodržiavanie pravidiel a zásad poctivého obchodného styku,“ doplnil konateľ spoločnosti Slovakia Energy Jiří Písařík.

Najlepšie je prísť osobne

Takmer všetci dodávatelia energií sa však zhodujú v tom, že najistejším spôsobom ako zmeniť svojho dodávateľa je osobná návšteva zákazníckeho centra danej spoločnosti. „Sme presvedčení, že existujú oveľa menej nátlakové metódy, ktoré sú zároveň jednoduché a pohodlné a zákazník nie je zavádzaný, ako to pri podomovom predaji často býva,“ uvádza Rendko z SE Predaj. „Je to na rozhodnutí klienta. My však uprednostňujeme osobný kontakt a individuálne riešenia priamo na mieru danému klientovi,“ dodal Lipnička z firmy Elgas. „Ak je klient rozhodnutý zmeniť dodávateľa, najlepším krokom je kontaktovať priamo našich pracovníkov obchodného oddelenia, prípadne našich regionálnych zástupcov pre jednotlivý kraj,“ dopĺňa Martin Semrič z oddelenia marketingu spoločnosti Magna Energia. Návštevu zákazníckeho centra odporúča aj Bolibruchová zo Stredoslovenskej energetiky či riaditeľ spoločnosti Energie2 Dávid Vlnka.

Možnosťou aj internet

Netreba zabúdať aj na komunikáciu cez internet. Aj prostredníctvom tohto médiá je možné dodávateľa energií vcelku jednoducho a v pohodlí domova zmeniť. Nad dodávateľom energií, ktorý svoju internetovú stránku nemá, netreba v dnešnej dobe ani uvažovať. To totiž prezrádza čo to o jeho serióznosti pôsobiť na slovenskom trhu s dodávkami energií.

Nielen cena

V čase, keď sa slovenský trh s dodávkami energií otvoril aj alternatívnym hráčom, víťazila v boji o nových zákazníkov hlavne ponúkaná zľava na elektrinu či plyn. Dnes už zákazníci vedia oceniť aj iné benefity. „Môžeme povedať, že slovenská energetika nastúpila nový trend a svojimi produktmi sa chce vyrovnať svetovým retailovým lídrom,“ hovorí Kulla. Podľa Dobošovej môžu zákazníci oveľa viac ušetriť svojím vlastným zodpovedným správaním ako vďaka sľubovanej zľave. „Pri využívaní elektrickej energie sa začínajú odberatelia rozhodovať nielen na základe ceny, ale aj kvality a komplexnosti služieb. Dodávateľ dnes už ponúka široké spektrum doplnkových služieb či poradenstvo v oblasti energetickej efektívnosti,“ uvádza Dobošová zo ZSE. Firma SE Predaj je presvedčená, že zákazníkom treba ponúknuť silnú značku. „Zákazník má tak istotu silného a spoľahlivého dodávateľa. Okrem toho zákazníkom treba poskytnúť rôzne benefity, napríklad vo forme pripoistenia domácnosti zdarma alebo bezplatného energetického poradenstva,“ dodáva Rendko. Odborné poradenstvo sľubujú dnes už takmer všetci dodávatelia energií.

Buďte naozaj opatrní!

Na záver treba znovu pripomenúť, že pri zmene dodávateľa energií, nesmú byť odberatelia povrchní a roztržití. Nemali by hneď kývnuť na prvú ponuku od nového dodávateľa len preto, že ten ich súčasný ich práve niečím naštval. Spotrebiteľ by sa podľa Bolibruchovej zo Stredoslovenskej energetiky nikdy nemal uspokojiť so všeobecným prísľubom percentuálnej zľavy, ale vyžiadať si cenník a prepočet pre jeho konkrétnu spotrebu. „Druhým, nemenej dôležitým, kritériom sú zmluvné podmienky, najmä rôzne súvisiace poplatky, ktoré treba tiež započítať a zohľadniť pri rozhodovaní,“ uzavrela Bolibruchová.

Zmenu dodávateľa energií si treba poriadne premyslieť! Predsa ide o vaše peniaze. A že na energie dávame nemalé peniaze, to asi každý vie.



Čo si o tom myslíte?