ROZHOVOR: Slovenská aplikácia ukáže ľuďom, či sú problémom ceny energií alebo nadmerná spotreba

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Krotitelia energií Marián Dlugoš Fiifree
Spoluzakladateľ aplikácie Fiifree a aj portálu Krotitelia energií Marián Dlugoš. vEnergetike.sk

Pred rokom spustili portál Krotitelia energií, ktorý radí ľuďom, ako dostať náklady na energie pod kontrolu. Koncom mája spustili aj bezplatnú aplikáciu Fiifree, ktorá túto snahu posúva do prostredia online aplikácie.

Podľa spoluzakladateľa aplikácie Fiifree a aj portálu Krotitelia energií Mariána Dlugoša sú faktúry za energie, a teda aj efektívne šetrenie, pre bežného odberateľa stále španielskou dedinou. Tím okolo Fiifree chce dať cez aplikáciu spotrebiteľovi možnosť jednoducho zistiť, kde má najväčšie rezervy. Jednak tým, že sa budú z pohľadu celkových nákladov porovnávať so stovkami domácností, no najmä tým, že uvidia aj ich jednotkové ceny. 

Čo je vlastne Fiifree?

Aplikácia, ktorá má spotrebiteľovi pomôcť mať na jednom mieste prehľad o svojej spotrebe, nákladoch na energie a navyše umožniť mu porovnať výdavky s inými domácnosťami. To sú podľa nás základné predpoklady na to, aby získal reálny prehľad, či má vysoké náklady na energie, alebo nie. Mnohí možno zistia, že sú na tom dobre, hoci si mysleli opak. Naopak, podľa doterajších dát asi väčšina domácností zistí, že má priestor na šetrenie. Ak nechcú zbytočne ročne prichádzať o stovky eur, musia začať hľadať príčinu. S Fiifree ju vedia pomerne jednoducho zistiť.

Ako v praxi aplikácia funguje?

Spotrebiteľ si jednoducho raz za rok zadá z vyúčtovacích faktúr zopár dát do aplikácie. V prípade, ak to nevie, stačí naskenovať či odfotiť svoje vyúčtovacie faktúry a aplikácia tieto dáta sama spracuje. Po spustení sme sami zistili, že možno aj tu je kameň úrazu diskusie o výdavkoch. Ľudia v bytových domoch napríklad nemajú šancu porovnať si vyúčtovacie faktúry za náklady, ak nemajú rovnakého správcu. Od spustenia sme už videli hádam aj 20 rôznych vyúčtovacích faktúr. Niektoré neobsahujú ani len údaj o spotrebovanom množstve energie, iné to majú detailne popísané aj cez spotrebnú a základnú zložku. Ako si bežný spotrebiteľ takéto dve vyúčtovania porovná?

Dokáže porovnávanie sa s inými domácnosťami naštartovať v ľuďoch snahu riešiť svoje náklady?

Dlhé roky sa venujem energetickým projektom a vidím, že bežný spotrebiteľ by aj chcel, ale reálne nevie, kde má najväčšie rezervy. Či je to zbytočná nadspotreba, objektívne neefektívna spotreba, alebo jednoducho ceny, ktoré za energie platí.

Pri Fifree sa vie jednoducho pozrieť, že anonymizovaná domácnosť na druhom konci mesta má elektrinu o 25 % lacnejšiu. Áno, už aj teraz, keď máme vo Fiifree po necelom mesiaci od spustenia zaregistrovaných takmer 1800 domácností, vidíme aj takéto prípady. Myslím, že ľudia veria len tomu, čo vidia. A o to vo Fiifree ide. Vedieť sa porovnať.

Aj dnes sa vie opýtať známeho, koľko platí za plyn na kúrenie mesačne.

Vie, ale možno ani ten jeho známy mu nevie povedať, či má dvojkomorové, alebo trojkomorové okná, akým materiálom je realizované zatepľovanie a do akej hrúbky. Ak míňam na kúrenie rovnako ako domácnosť, ktorá nie je zateplená, znamená to, že mám zlú cenu. A o toto nám ide. Dať ľuďom možnosť jednoducho a zrozumiteľne sa porovnať, navyše si vybrať, s kým sa chcem porovnávať.

Je to pre ľudí zrozumiteľné?

Aplikácia nie je iba o vypísaní spotreby a ceny za energie, či o evidencii zúčtovacích faktúr. Na pozadí máme vzorce, ktoré vypočítajú pre každú vyplnenú domácnosť Fii Index. Tento index vám zjednodušene ukáže, či ste medzi efektívnejšími domácnosťami s rozumnými výdavkami, alebo ešte máte priestor na hľadanie úspor v nákladoch.

Mám pocit, že sa nám to podarilo. Ako som spomínal, za necelý mesiac máme registrovaných okolo 1800 domácností. Očakávame, že cez leto ľudia túto tému nebudú riešiť. Na jeseň však plánujeme osloviť ďalšie domácností a spustiť iné služby v aplikácii, ktoré spotrebiteľ na Slovensku zatiaľ nemal k dispozícii.

Čo konkrétne by to malo byť?

Nechcel by som ísť do detailov, nechávame si to na jeseň. Máme jasnú predstavu ďalších služieb, ktoré budeme postupne do aplikácie pridávať. Už dnes do nich postupne pridávame nové tipy a triky, ako šetriť na nákladoch energií. Aj v rámci nich máme naplánované nejaké drobné inovácie, ktoré dnes žiaden poradenský portál na Slovensku svojim užívateľom neposkytuje.

V kútiku duše veríme, že po rozbehu Fiifree na Slovensku sa posunieme aj za hranice. Nielen na Slovensku má totiž bežný spotrebiteľ problém zorientovať sa vo faktúrach, ale aj v samotným dôvodoch vysokých výdavkov na energie.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie Krotitelia energií