Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Dodávky energií kontrakt
Ilustračné foto pixabay.com
2. mája 2018 15:10 Energetika všeobecneSpotrebiteľ od vEnergetike.skvEnergetike.sk/SITA

Regulátor zaznamenal nárast podnetov na zmenu dodávateľa energií

V záujme posilnenia ochrany práv odberateľov vypracoval regulátor pre slovenské domácnosti príručku.

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) v poslednom období zaznamenal zo strany odbornej ako aj laickej verejnosti záujem o zmenu dodávateľa energií. „Zaznamenali sme značný nárast podnetov a otázok týkajúcich sa zmeny dodávateľa elektriny alebo plynu. Vzhľadom na túto skutočnosť a v záujme ďalšieho posilnenia ochrany práv odberateľov sme vypracovali pre slovenské domácnosti príručku,“ informoval regulačný úrad.

Rozdiel medzi distribúciou a dodávkou

ÚRSO upozorňuje domácnosti, že medzi dodávkou elektriny a plynu a ich distribúciou je rozdiel, ktorý by si mali v prvom rade uvedomiť domácnosti. Distribúciu plynu na Slovensku zabezpečuje spoločnosť SPP-Distribúcia a distribúciu elektriny tri firmy – Západoslovenská distribučná, Stredoslovenská distribučná a Východoslovenská distribučná. So zamestnancami týchto spoločností sa najčastejšie môže odberateľ stretnúť napríklad pri montáži a údržbe meradiel a pri vykonávaní odpočtov. „Bez ohľadu na to, ktorého z dodávateľov elektriny alebo plynu si odberateľ zvolí, prevádzkovateľ distribučnej sústavy alebo prevádzkovateľ distribučnej siete sa domácnosti nemení. Vždy ostáva ten istý, v prípade, že odberné miesto ostane nezmenené,“ upozorňuje regulátor.

Pozor na viazanosť

S dodávateľom je potrebné uzatvoriť zmluvu o združenej dodávke elektriny či plynu. Za túto dodávku je dodávateľ oprávnený vystavovať faktúry za spotrebovanú energiu. Pred každou zmenou dodávateľa ÚRSO odporúča overiť si, či je zmluva s aktuálnym dodávateľom uzatvorená na dobu určitú alebo neurčitú. Tiež je potrebné uvedomiť si, či odberateľ v predchádzajúcom období neuzatvoril dodatok k zmluve, ktorý by ovplyvňoval viazanosť súčasnej zmluvy. V neposlednom rade by si mala domácnosť overiť zmenu ceny za dodávku elektriny a plynu.

Podomový predaj

Úrad uvádza, že v súčasnosti mnoho dodávateľov využíva možnosť uzatvorenia zmlúv prostredníctvom obchodných zástupcov v rámci podomového predaja. Preto je potrebné overiť si totožnosť osoby, ktorá prichádza s určitou ponukou, najčastejšie s ponukou lacnejších energií. „Pred uzatvorením zmluvy by si mala domácnosť ponechať primeraný čas na oboznámenie sa s obsahom zmluvy, ako aj s aktuálne platnými obchodnými podmienkami, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou zmluvy, rovnako i s aktuálne platným cenníkom dodávateľa,“ zdôraznil regulátor s tým, aby si členovia domácnosti nezabudli prečítať aj ustanovenia písané najmenším písmom v zmluve.

Dva týždne na odstúpenie

Domácnosť má právo bezodplatne odstúpiť od novej zmluvy počas 14 dní od jej podpisu. „Aktuálna právna úprava v oblasti energetiky v súčasnosti podrobne neupravuje proces zmeny odberateľa. S cieľom vyhnúť sa komplikáciám preto domácnostiam pri zmene dodávateľa odporúčame kontaktovať vybraného dodávateľa, prípadne predchádzajúceho odberateľa a poskytnúť im plnú súčinnosť,“ konštatoval regulačný úrad.

Slovenské domácnosti môžu meniť svojho dodávateľa energií už zhruba desať rokov. Na výber majú z dvadsiatky dodávateľov elektriny. Pri dodávkach plynu je na Slovensku aktívnych trinásť dodávateľov.

Stiahnite si celú príručku ÚRSO.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies