Regulátor mení pravidlá trhu. Polepšiť by si mali odberatelia.

21. júna 2016 9:38
SITA

Podľa regulátora nové vyhlášky zabezpečia pre slovenské domácnosti zvýšenie úrovne poskytovaných služieb zo strany dodávateľov elektriny, plynu, tepla a vody.

Predseda ÚRSO Jozef Holjenčík
Predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR Jozef Holjenčík SITA

Nové regulačné obdobie, ktoré bude trvať od budúceho roka do roku 2021, prináša so sebou aj viaceré zmeny v oblasti regulácie cien energií či štandardy kvality. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pripravil nové pravidlá vo všetkých regulovaných odvetviach. Nové vyhlášky regulačného úradu už prešli pripomienkovým konaním a budú platné od začiatku budúceho roka. „Zmeny sú urobené jednoznačne v prospech zvýšenia ochrany práv spotrebiteľov, ale zároveň plne rešpektujú a zabezpečujú stabilitu trhového prostredia,“ uviedol predseda ÚRSO Jozef Holjenčík.

Sľubujú zvýšenie úrovne

Podľa regulátora nové vyhlášky zabezpečia pre slovenské domácnosti zvýšenie úrovne poskytovaných služieb zo strany dodávateľov elektriny, plynu, tepla a vody. Podľa nových pravidiel sa má napríklad skrátiť lehota na obnovenie distribúcie elektriny po vzniku poruchy v distribučnej sústave. „Vytvárame väčší tlak na prevádzkovateľov distribučnej siete, aby maximálne skrátili dobu, kedy budú odberatelia v prípade poruchy, či výpadku bez elektriny. Všetci postihnutí odberatelia majú v prípade nedodržania týchto stanovených lehôt automaticky nárok na kompenzačnú platbu,“ dodal Holjenčík.

Urýchli sa uzatváranie zmlúv

Súčasťou nových opatrení je aj zníženie odberných miest, v ktorých nie sú dodržané parametre napätia podľa platnej technickej normy, či lepšia informovanosť odberateľov o plánovanom prerušení dodávky elektriny s možnosťou dohody s prevádzkovateľom distribučnej siete na termíne plánovaného prerušenia dodávky elektriny. Taktiež sa má urýchliť proces uzatvárania zmlúv o združenej dodávke elektriny, rýchlejšia má byť aj výmena nefunkčného alebo poškodeného meradla.

Preplatok do štrnástich dní

V plynárenstve sa okrem iného zavedením úhrady preplatku z vyúčtovacej faktúry má zabezpečiť odberateľovi plynu, aby v stanovenej lehote štrnástich kalendárnych dní obdržal finančný preplatok zvolenou formou dohodnutou v zmluve. „Ani koncový spotrebiteľ tepla vôbec nemusí o kompenzačnú platbu žiadať, bude mu uhradená automaticky a adresne a to tým regulovaným subjektom v reťazci sústav tepelných zariadení, ktorý nedodržanie štandardu kvality spôsobil,“ zdôraznil Holjenčík.

Zvyšujú sa kompenzačné platby

Podľa nových pravidiel sa taktiež zvyšuje výška kompenzačných platieb vrátane zvýšenia maximálnej vyplatenej kompenzačnej platby. „Z dôvodu, aby regulované subjekty venovali maximálnu pozornosť kvalite poskytovaných služieb svojim zákazníkom pri prevádzke verejných vodovodov a kanalizácií,“ konštatoval Holjenčík.

Odporúčané články



Čo si o tom myslíte?