Nové pravidlá v elektroenergetike prešli búrlivým pripomienkovaním

18. augusta 2016 10:32
SITA

K vyhláške prišlo takmer 600 pripomienok, z toho necelých 400 bolo zásadných. Regulátor akceptoval dve stovky pripomienok, z toho niečo vyše 80 bolo zásadných.

Vedenie elektrina elektrická energia
Ilustračné foto pixabay.com

Nová vyhláška, podľa ktorej sa bude riadiť Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pri cenovej regulácii v elektroenergetike už má za sebou pripomienkové konanie. Regulátor samotné pripomienkovanie už aj vyhodnotil. O vyhlášku bol zo strany odbornej verejnosti enormný záujem. K vyhláške prišlo takmer 600 pripomienok, z toho necelých 400 bolo zásadných. Regulátor akceptoval dve stovky pripomienok, z toho niečo vyše 80 bolo zásadných. Taktiež čiastočne akceptoval vyše 60 pripomienok, pričom viac ako 50 bolo zásadných.

Medzi najaktívnejšími aj ministerstvo

Medzi najčastejšie pripomienkujúce subjekty patrili Slovenská elektrizačná prenosová sústava (44 pripomienok/z toho 22 zásadných), Stredoslovenská energetika – Distribúcia (43/41), Združenie dodávateľov energií (33/25), Združenie prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav (30/25), Západoslovenská distribučná (30/29), či Východoslovenská distribučná (28/27). Aj samotné ministerstvo hospodárstva, ktoré zastrešuje aj problematiku energetiky malo k novej vyhláške 26 pripomienok, z toho osem zásadných.

Zmeny pri odpisoch

Rezortu hospodárstva sa napríklad nepozdávali nové podmienky pri odpisovaní majetku. Podľa ministerstva po novom nebude môcť regulovaný subjekt v návrhu ceny elektriny na budúci rok uplatniť odpisy z majetku zaradeného do užívania v roku 2016 a 2017. „Úprava oprávnenej výšky odpisov platná v regulačnom období 2012 až 2016 je podľa nášho názoru postačujúca. Slovensko musí dosiahnuť ciele ustanovené smernicou o energetickej efektívnosti, preto investície do obnovy zariadení, vrátane rozvodov elektriny, sú nevyhnutné. Ponechanie súčasnej právnej úpravy nebude mať negatívny vplyv na cenu elektriny v nasledujúcom regulačnom období a súčasne umožní regulovaným subjektom investovať, vrátane spolufinancovania investícií zo zdrojov EÚ v programovom období 2014 až 2020,“ myslí si ministerstvo, ktorého pripomienku regulátor neakceptoval.

Aký je primeraný zisk?

Stredoslovenskí energetici napríklad v pripomienkovom konaní žiadali upraviť výšku primeraného zisku samostatne pre odberateľov elektriny v domácnosti a malé podniky nasledovne. Podľa nich najvyššia miera primeraného zisku pri dodávke elektriny pre domácností by mala byť najviac 3 eurá za megawatthodinu a pri malom podniku najviac 8 eur. „Navrhujeme zohľadniť rôznorodosť odberateľov určením rozdielnej výšky primeraného zisku,“ uviedli stredoslovenskí energetici. Východoslovenskí energetici chceli ponechať rozdelenie zraniteľných odberateľov na domácnosti a malé podniky. „Obe kategórie sú z pohľadu cenotvorby a nákladov na obsluhu špecifické a ich rozdelenie umožňuje adekvátnejšie a spravodlivejšie stanoviť jednotlivé položky pre tieto kategórie,“ myslia si energetici z východu Slovenska. Obe pripomienky neboli zo strany regulátora akceptované.

Nové sadzby

Východoslovenská distribučná navrhovala v pripomienkovom konaní ponechanie súčasných sadzieb pre domácnosti a pre podnikateľov. Podľa distribučky neexistuje totiž žiadna dopadová štúdia prechodu zo súčasných sadzieb na nové sadzby ani prechodné obdobie. „Nie je kvantifikovaný dopad prechodu domácností z platby za odberné miesto na platbu za istič. Domácnosti historicky nemajú uzatvorené zmluvy o pripojení, ak boli pripojené do roku 2005. To znamená, že chýba analýza, koľko domácností má relevantnú hodnotu ističa v zmluve o pripojení a tým pádom relevantná databáza amperických hodnôt ističov pre domácnosti,“ vysvetlila firma. Regulátor sa s ich pripomienkou nestotožnil.

Dopady na IT systémy

Západoslovenskí energetici zo spoločnosti ZSE Energia navrhovali rozdeliť navrhovanú právnu úpravu sadzieb pre odberné miesta na sadzby pre domácnosti a pre malé podniky. Zlúčenie sadzieb pre domácnosti a malé podniky na DD1 až DD13 by podľa nich znamenalo fyzicky nové pripojovacie i dodávateľské zmluvy pre všetky malé podniky a taktiež migráciu v systéme, čo je v časovom harmonograme danom návrhom vyhlášky nereálne. „V prípade, že sa úrad nestotožní s týmto návrhom je potrebné uznať dopady na úpravy IT systémov ako oprávnený náklad a zohľadniť časovú potrebu na implementáciu do IT systémov a na informovanie odberateľov,“ dodali západoslovenskí energetici. Ani oni však s touto zásadnou pripomienkou u regulátora nepochodili.

Robia to pre odberateľov

Nové regulačné obdobie, ktoré bude trvať od budúceho roka do roku 2021, prináša so sebou aj viaceré zmeny v oblasti regulácie cien energií či štandardy kvality. Úrad pre reguláciu sieťových odvetví preto pripravil nové pravidlá vo všetkých regulovaných odvetviach. Nové vyhlášky regulačného úradu, ktoré budú platné od začiatku budúceho roka, by mali byť podľa predsedu ÚRSO Jozefa Holjenčíka jednoznačne v prospech zvýšenia ochrany práv spotrebiteľov, ale zároveň majú plne rešpektovať a zabezpečovať stabilitu trhového prostredia.

Ak vás zaujímajú všetky vznesené pripomienky a postoj regulátora k nim, tak kliknite na tento odkaz.

Odporúčané články

Súvisiace témy:


Čo si o tom myslíte?