Niektoré energetické firmy odignorovali svoju povinnosť

17. mája 2016 11:57
SITA

Nie všetky regulované spoločnosti odovzdali regulačnému úradu vyhodnotenie štandardov kvality za minulý rok.

Ilustračné foto
Ilustračné foto. FreeDigitalPhotos.net

Niektoré energetické spoločnosti pôsobiace na Slovensku si ani tento rok nesplnili svoju povinnosť voči Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) a neodovzdali správu o dodržiavaní štandardov kvality za minulý rok. Štandardy kvality musia spoločnosti dodržiavať, aby zákazník za cenu, ktorú platí za elektrinu, teplo alebo za zemný plyn, dostal primeranú kvalitu. „Počet regulovaných subjektov, ktoré si splnili svoju povinnosť je stále nedostatočný, a to aj napriek doteraz vykonaným opatreniam,“ uviedol regulátor, ktorý je odhodlaný pokračovať v správnych konaniach voči spoločnostiam, ktoré nepredložili vyhodnotenie štandardov kvality v určenej lehote.

Kompenzačné platby od elektroenergetikov

V elektroenergetike malo vlani povolenie podnikať 253 spoločností. Vyhodnotenie štandardov kvality za minulý rok urobilo a odovzdalo do konca februára 183 subjektov. Elektroenergetické firmy sa nevyhli nedodržiavaniu štandardov kvality. Museli tak svojim zákazníkom vyplatiť kompenzačné platby v celkovej hodnote 214 tisíc eur. Najviac zaplatili distribučné spoločnosti, a to 204 tisíc eur. „Vyplatené kompenzačné platby za nedodržanie štandardov kvality distribúcie elektriny a dodávky elektriny majú pri medziročnom porovnaní rôznu výšku, bol zaznamenaný výrazný rozdiel medzi rokmi 2015 a 2014. Zníženie výšky vyplatených kompenzačných platieb čiastočne korešponduje so znížením počtu udalostí s porušeným štandardom kvality. Možno konštatovať, že výrazný vplyv na výšku vyplatených kompenzačných platieb má zloženie štandardov kvality, za ktorých nedodržanie boli kompenzačné platby vyplatené,“ doplnil ÚRSO.

Plynárenstvo a teplárenstvo

V plynárenstve podnikalo na Slovensku celkovo 98 spoločností. Vyhodnotenie štandardov kvality nezaslalo 15 z nich. „Z dosiahnutých výsledkov analýzy vyhodnotenia štandardov kvality vyplýva, že subjekty pristupovali k vyhodnocovaniu zodpovednejšie nakoľko stúpol počet subjektov, ktoré v termíne odovzdali vyhodnotenie štandardov kvality,“ uviedol regulačný úrad. Plynári museli vyplatiť svojim zákazníkom za nedodržanie kvality kompenzačné platby v hodnote 18 tisíc eur. Ešte menej museli za nedodržanie kvality pri dodávke tepla zaplatiť teplárenské spoločnosti, a to necelých 11 tisíc eur. V minulom roku bolo 368 regulovaných subjektov s platným povolením na podnikanie v tepelnej energetike, 86 % z nich si splnilo povinnosť voči regulačnému úradu a predložili mu vyhodnotenie štandardov kvality.

Zaplatili menej

Od roku 2013 začali platiť v legislatíve ustanovenia o kompenzačných platbách, na základe ktorých vznikla energetickej spoločnosti povinnosť uhradiť svojmu odberateľovi kompenzačnú platbu, ak nedodržal štandard kvality a toto nedodržanie preukázateľne nastalo. „Mechanizmus kompenzačných platieb mal pozitívny vplyv na dodržiavanie ustanovených štandardov kvality, pretože regulované subjekty mali snahu nezvyšovať svoje výdavky úhradami kompenzačných platieb za ich nedodržanie. Vývoj výšky uhradených kompenzačných platieb od ich zavedenia až do roku 2015 tento predpoklad a tendenciu potvrdzuje. V minulom roku bolo uhradené na kompenzačných platbách o 143 eur menej ako v roku 2014,“ konštatoval regulátor. Kompenzačné platby sa vyplácajú automaticky, bez toho, aby dotknutý odberateľ musel vzniesť svoj nárok na kompenzačnú platbu, alebo by musel preukazovať nedodržanie štandardu kvality.

Rok 2009 bol prvým rokom, počas ktorého regulované subjekty mali sledovať plnenie štandardov kvality v súlade s vyhláškami regulačného úradu. V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na svojho dodávateľa, s ktorým má uzatvorenú zmluvu o dodávke. Dodávateľ je povinný vykonať záznam a urobiť nápravu.

Odporúčané články

Súvisiace témy:


Čo si o tom myslíte?