Európska komisia zintenzívňuje boj s emisiami

21. júla 2016 11:16
SITA

Komisia predložila dva legislatívne návrhy na zníženie emisií skleníkových plynov o 30 percent do roku 2030 v porovnaní s rokom 2005 v sektoroch, ktoré nepodliehajú systému obchodovania s emisnými povolenkami, akými sú odvetvia dopravy, stavebníctva, poľnohospodárstva, nakladania s odpadom, využívania pôdy a lesného hospodárstva.

Emisie
Ilustračné foto FreeDigitalPhotos.net

Európska komisia predložila balík opatrení, vďaka ktorým sa má urýchliť prechod na nízkouhlíkové hospodárstvo v Európe. Ide o dva legislatívne návrhy na zníženie emisií skleníkových plynov o 30 percent do roku 2030 v porovnaní s rokom 2005 v sektoroch, ktoré nepodliehajú systému obchodovania s emisnými povolenkami, akými sú odvetvia dopravy, stavebníctva, poľnohospodárstva, nakladania s odpadom, využívania pôdy a lesného hospodárstva. „Ako Európania sme sa zaviazali, že kolektívne znížime skleníkové emisie o 30 percent a Európska komisia premenila tento záväzok do konkrétnych návrhov. Chceme vytvoriť také podmienky, ktoré umožnia prechod na nízkouhlíkové hospodárstvo a v rámci neho aj vytvorenie nových s tým súvisiacich moderných pracovných miest,“ uviedol slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič.

Dostali sme mínus 12 percent

Každá členská krajina dostala číslo, ktoré predstavuje záväzný cieľ zníženia emisií skleníkových plynov v daných odvetviach hospodárstva. Pre Slovensko to znamená mínus 12 percent. Vyspelé krajiny ako Švédsko alebo Nemecko majú tieto limity oveľa vyššie. „Predloženiu balíka opatrení predchádzali rozsiahle konzultácie s predstaviteľmi všetkých členských krajín, aby sme zohľadnili všetky možné národné špecifiká danej krajiny, jej hrubého domáceho produktu a predložili vyvážený a férový návrh,“ dodal Šefčovič. Celkovým cieľom EÚ je dosiahnuť redukciu všetkých emisií o 40 % do roku 2030 a o 80 až 95 % do roku 2050.

Nízkoemisná mobilita

Súčasťou balíka je aj nová európska stratégia pre nízkoemisnú mobilitu, ktorej cieľom je postupne prechádzať k alternatívnym energetickým zdrojom v doprave. Štvrtina emisií skleníkových plynov v Európe pochádza z dopravy, ktorá je hlavným zdrojom znečistenia vzduchu. Z toho až 70 % emisií skleníkových plynov pochádza z cestnej dopravy. „Pokiaľ chceme dosiahnuť záväzky v oblasti klimatických zmien, je nevyhnutné sa zamerať aj na sektor dopravy. Myslím si, že je to nielen náš politický záväzok, ale čoraz častejšie počúvame od občanov, že chcú mať kvalitnejšie ovzdušie, lepšie zorganizovanú dopravu vo svojich mestách a regiónoch. Preto v rámci stratégie plánujeme prijať legislatívne opatrenia zamerané na zvýšenie efektívnosti dopravných systémov, lepšie využívanie digitálnych technológií a inteligentných modalít, ktoré produkujú čo najmenej emisií,“ doplnil Šefčovič.

Európska komisia chce vytvoriť trh pre nízkoemisné alebo nulovo emisné autá, napríklad na vodíkový alebo elektrický pohon. „Ak chce Európa zostať automobilovou veľmocou, čo sa týka veľmi jednoznačne aj Slovenska, budeme musieť rešpektovať nové trendy a byť konkurencieschopní nielen v klasických autách, ale aj v automobiloch s nízkymi alebo nulovými emisiami skleníkových plynov, ktoré sú čoraz viac žiadané na svetových trhoch,“ konštatoval Šefčovič.

Súčasťou energetickej únie

Predložený balík opatrení je súčasťou vzniku Energetickej únie. „Tento rok je rokom predkladania návrhov na realizáciu Energetickej únie. Do konca tohto roka plánujeme predložiť ďalšie iniciatívy v oblasti obnoviteľných zdrojov energie, energetickej účinnosti a vnútorného trhu s energiou,“ konštatoval Šefčovič, ktorý je ako podpredseda Európskej komisie zodpovedný za vznik Energetickej únie.

Odporúčané články

Súvisiace témy:


Čo si o tom myslíte?