Energetickí šmejdi sa z trhu nevytratili

28. októbra 2016 13:52
vEnergetike.sk/SITA

Podľa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví pokračuje trend nečestných praktík pri podomovom predaji plynu a elektriny.

Ilustračné foto
Ilustračné foto FreeDigitalPhotos.net


Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) ako aj energetici z východného Slovenska znova upozorňujú na energetických “šmejdov“. „Pokračuje trend nečestných praktík pri podomovom predaji plynu a elektriny. Na vyhrotený boj firiem o zákazníkov často doplácajú dôverčiví ľudia, obeťami takýchto podvodov sú najmä seniori,“ informoval hovorca ÚRSO Radoslav Igaz. „Nekalé praktiky pri podomovom predaji sú problémom už niekoľko rokov. Najviac na to doplácajú zákazníci, ktorým boli poskytnuté neúplné alebo nepravdivé informácie, ktorí nevedomky zmenili dodávateľa elektriny a navyše platia za služby, ktoré nechcú a nevyužívajú,“ dodala spoločnosť Východoslovenská energetika (VSE).

Manipulujú s ľuďmi

Regulátor tvrdí, že obchodní zástupcovia pri uzatváraní zmlúv často používajú rôzne manipulačné metódy, aby ich zámerne uviedli do omylu. „Napríklad sa predstavia ako zamestnanci “slovenských plynární či elektrární“ a vyžiadajú si výpisy a faktúry za elektrinu a plyn, aby získali čísla odberných miest. Zavádzajú nič netušiacich občanov tvrdením, že ich pôvodný dodávateľ končí a všetkých odberateľov prevezme nová spoločnosť a ak teraz neuzatvoria zmluvu môžu zostať bez elektriny alebo plynu,“ doplnil Igaz.

Viacero praktík

Energetickí “šmejdi“ taktiež tvrdia, že podpisom zmluvných formulárov získava zákazník lacnejšie energie, nič sa pre neho nezmení, iba faktúra mu bude chodiť od iného subjektu, prípadne, že uzatvára iba “predbežnú zmluvu“, avšak obchodný zástupca úmyselne zamlčí skutočnosť, že na základe splnomocnení, ktoré odberateľ udelí pri podpisovaní zmluvy, dôjde k vypovedaniu ich pôvodnej zmluvy. „Obchodní zástupcovia veľmi často zámerne manipulujú s pojmami dodávateľ a distribútor, a takto u podvedených občanov vyvolajú dojem, že podpis zmluvy je len formalita,“ dodal Igaz.

Ako sa vrátiť k dodávateľovi?

ČO MÁ ZÁKAZNÍK ROBIŤ, AK SA CÍTI BYŤ PODVEDENÝ
1. Podľa zákona môže do 14 dní odstúpiť od zmluvy uzatvorenej s podomovým predajcom (za nevýhodných podmienok alebo bez dostatočnej informovanosti) a to bez udania dôvodu. Druhá zmluvná strana musí toto odstúpenie rešpektovať.
2. Ak už ubehla 14 dňová lehota, zákazník by si mal podrobne PREŠTUDOVAŤ ZMLUVNÉ PODMIENKY a sústrediť sa na tie, za ktorých je možné zmluvu vypovedať, a prípadne rátať so sankciami za predčasné ukončenie zmluvného vzťahu.
3. Zavolať na bezplatnú linku vášho pôvodného dodávateľa energií.

Podľa východoslovenských energetikov, ak sa cíti zákazník podvedený, môže vyriešiť svoju situáciu teraz, v čase zverejňovania cenových rozhodnutí. „Vyjadrenie nesúhlasu so zmenou ceny za dodávku je jednou z možností, ako zmluvu o združenej dodávke elektriny vypovedať bez sankcií a pred uplynutím viazanosti,“ spresnili energetici z Východoslovenskej energetiky. Zákazník môže zmluvu tiež bezodplatne vypovedať v prípade, že nesúhlasí s prípadnou zmenou obchodných podmienok dodávateľa. „Výpoveď musí byť dodávateľovi doručená najneskôr 15 dní pred plánovaným dňom účinnosti zmeny ceny alebo obchodných podmienok,“ konštatovala firma VSE.

Odporúčané články

Súvisiace témy:


Čo si o tom myslíte?