Energetickí šmejdi nechú dať domácnostiam pokoj

24. marca 2016 10:21
Autor: vEnergetike.sk/SITA

V minulom roku evidoval regulátor od odberateľov energií 512 podnetov na nečestné praktiky podomových predajcov. V tomto roku ich zatiaľ bolo už 130. ÚRSO upozorňuje najmä na firmu Slovakia Energy.

žiarovka Slovensko
Ilustračné foto FreeDigitalPhotos.net


Slovenské domácnosti by si mali dať viac pozor na podomový predaj energií. Ako ďalej informoval Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), takzvaní energetickí šmejdi naďalej pri prehováraní zákazníkov na zmenu dodávateľa elektriny či plynu praktizujú nekalé praktiky. “Na vyhrotený boj firiem o zákazníkov často doplácajú dôverčiví ľudia. Obeťami takýchto podvodov sú najmä seniori,” uviedol hovorca regulačného úradu Radoslav Igaz.

Kontrolujú firmu Slovakia Energy

V minulom roku evidoval regulátor od odberateľov energií 512 podnetov na nečestné praktiky podomových predajcov. V tomto roku ich bolo už 130. “Z minuloročných podaní smerovalo voči spoločnosti Slovakia Energy 152 podaní. V tomto roku bolo voči spomínanému dodávateľovi už 46 podaní. Preto momentálne vykonávame vo firme Slovakia Energy kontrolu,” dodal Igaz.

Zámerne uvedú do omylu

Z konkrétnych sťažností od oklamaných zákazníkov vyplýva, že obchodní zástupcovia pri uzatváraní zmlúv často používajú rôzne manipulačné metódy, aby ich zámerne uviedli do omylu. Predstavia sa ako zamestnanci “slovenských plynární či elektrární” a vyžiadajú si výpisy a faktúry za elektrinu a plyn, aby získali čísla odberných miest.

“Zavádzajú nič netušiacich občanov tvrdením, že ich pôvodný dodávateľ končí a všetkých odberateľov prevezme nová spoločnosť, a ak teraz neuzatvoria zmluvu, môžu zostať bez elektriny alebo plynu. Tvrdia, že podpisom zmluvných formulárov získava zákazník lacnejšie energie, nič sa pre neho nezmení, iba faktúra mu bude chodiť od iného subjektu, prípadne, že uzatvára iba “predbežnú zmluvu”. Avšak obchodný zástupca úmyselne zamlčí skutočnosť, že na základe splnomocnení, ktoré odberateľ udelí pri podpisovaní zmluvy, dôjde k vypovedaniu ich pôvodnej zmluvy,” spresnil Igaz.

Zúfalé situácie

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví upozorňuje, že oklamaný odberateľ si zvyčajne až neskôr uvedomí, že po návšteve obchodného zástupcu bude nasledovať vypovedanie jeho zmluvných vzťahov s pôvodným dodávateľom a zmena dodávateľa. “Odrazu zisťuje, na čo udelil splnomocnenie, a že sa svojím konaním vystavil zmluvnej pokute, ktorá je často v stovkách eur, na čo ho už obchodný zástupca “pozabudol” upozorniť. Mnohí ľudia sa tak odrazu ocitajú v zúfalej situácii,” konštatoval

ÚRSO občanom, ktorí sa nechcú stať obeťami podobných podvodov, radí:

– poznajte viazanosť Vašej zmluvy s Vaším dodávateľom a zmeňte dodávateľa iba na základe racionálnej úvahy

– nevpúšťajte do svojich domácností podozrivých predajcov, vždy žiadajte, aby sa legitimovali

– zmluvy, či tlačivá ani tie tzv. “predbežné” nikdy nepodpisujte v rýchlosti a unáhlene, ale dajte si čas na rozmyslenie, aj niekoľko dní a ak je to potrebné, poraďte sa aj s rodinou či známymi

V snahe ochrániť odberateľov vypracoval ÚRSO informačnú brožúru: “UŽITOČNÉ INFORMÁCIE PRE ODBERATEĽOV ELEKTRINY A PLYNU V DOMÁCNOSTI.” Nájdete ju na webovej stránke ÚRSO v odseku “Pre spotrebiteľa”.

Odporúčané články



Čo si o tom myslíte?