Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Energetici zlepšili svoje správanie voči odberateľom

Ilustračné foto
Ilustračné foto. FreeDigitalPhotos.net

Energetické spoločnosti začali brať vážnejšie dodržiavanie štandardov kvality. Tie majú zaručiť odberateľom, že za primeranú cenu dostanú od svojich energetikov služby a tovary na kvalitnej úrovni.

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO) má okrem stanovovania cien energií pre chránených odberateľov, čiže najmä pre domácnosti, viacero iných úloh. Jednou z nich je kontrolovanie správania energetikov k svojim zákazníkom. Energetické spoločnosti musia dodržiavať isté štandardy kvality. Ide o to, aby zákazník od svojho dodávateľa či distribútora energie dostal služby a tovary na kvalitnej úrovni za primeranú cenu. V prípade akýchkoľvek pochybností o dodržiavaní štandardov kvality má spotrebiteľ právo obrátiť sa na energetickú firmu. Tá je následne povinná vykonať záznam a urobiť nápravu. Začiatkom roka musia energetici zaslať vyhodnotené štandardy kvality regulačnému úradu. Ten ich už za minulý rok vyhodnotil. Konštatoval, že energetické spoločnosti sa v otázke plnenia štandardov kvality polepšili.

Spokojný regulátor

Regulačný úrad víta skutočnosť, že v tomto roku predložilo vyhodnotenie štandardov kvality za minulý rok viac energetických spoločností, ako to bol rok predtým. Regulátor taktiež zaznamenal klesajúci trend firiem, ktoré predložili vyhodnotenie bez zaznamenanej udalosti. Klesol aj pomer počtu udalostí s nedodržaným štandardom kvality k celkovému počtu zaznamenaných udalostí. „Z analýzy dosiahnutých výsledkov vyhodnotenia štandardov kvality možno konštatovať, že regulované subjekty k vyhodnocovaniu štandardov kvality pristupovali v porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami zodpovednejšie,“ uviedol regulátor.

Elektroenergetici

Nie všetky firmy pôsobiace v oblasti prenosu, distribúcie či v dodávke elektriny si splnili svoju povinnosť a predložili regulačnému úradu vyhodnotenie štandardov kvality. Z celkového počtu 235 spoločností predložilo vyhodnotenie štandardov kvality 171 subjektov, čo predstavuje zhruba 73 %. Oproti minulým rokom sa však elektroenergetici polepšili. Veď za rok 2012 predložilo vyhodnotenie len 48 % firiem a za rok 2011 to bolo 55 %. Regulačný úrad si pri hodnotení dodaných štandardov kvality napríklad všimol pri dodávateľoch elektriny, že dodržiavanie štandardov kvality berú vážnejšie ako v minulosti. „Dodávatelia elektriny medziročne zvýšili percento udalostí s dodržaným štandardom kvality, k čomu ich zrejme motivovalo aj zavedenie vyplácania kompenzačných platieb za nedodržanie štandardov kvality v roku 2013. To sa prejavilo na výraznom znížení počtu udalostí s nedodržaným štandardom kvality pri súčasnom takmer dvojnásobnom zvýšení zaznamenaných udalostí,“ uviedol regulačný úrad.

Teplári

V minulom roku malo povolenie podnikať v tepelnej energetike 342 firiem. Vyhodnotenie štandardov kvality však zaslalo 282 podnikov, čo predstavuje 83 %. Aj u teplárov ide o nárast, keďže za rok 2011 zaslalo vyhodnotenie 67 % firiem a za rok 2012 len necelých 65 %. Z 282 hodnotených subjektov 218 nezaznamenalo žiadnu udalosť týkajúcu sa zabezpečenia maximálneho tepelného príkonu, dodržania určeného času dodávky tepla na vykurovanie, dodržania vykurovacej krivky alebo odberového diagramu a dodržania teploty teplej úžitkovej vody na odbernom mieste. „U štandardov kvality ktoré súvisia s kvalitou služieb poskytovaných v súvislosti s dodávkou tepla z celkového počtu hodnotených subjektov vykázalo nedodržanie týchto štandardov kvality len šesť firiem,“ konštatoval regulátor.

Plynári

Na Slovensku mohlo vlani podnikať v oblasti uskladňovania, prepravy, distribúcie a dodávky plynu 99 spoločností. Z nich 26 nezaslalo regulačnému úradu vyhodnotenie štandardov kvality. Aj plynárenské firmy pristupovali k vyhodnocovaniu zodpovednejšie nakoľko stúpol počet tých, ktoré odovzdali v termíne vyhodnotenie štandardov kvality. V jednotlivých činnostiach predložilo vyhodnotenie štandardov kvality za uskladňovanie plynu a prepravu plynu 100 % subjektov, za distribúciu plynu 93 % a za dodávku plynu 70 % z celkového počtu subjektov, ktoré podnikali v danej činnosti. V jednej oblasti regulátor po zhodnotení štandardov kvality v plynárenstve vyslovil nespokojnosť. „I napriek tomu, že celkove stúpol počet subjektov, ktoré odovzdali vyhodnotenie štandardov kvality, stav v činnosti za dodávku plynu je neuspokojivý,“ myslí si regulátor.

Kompenzačné platby

V minulom roku boli do praxe po prvýkrát zavedené kompenzačné platby. Energetické spoločnosti tak majú povinnosť uhradiť svojmu odberateľovi škodu, v prípade ak nedodržal štandard kvality. „Odberateľ, ktorý bol nedodržaním štandardu kvality dotknutý a ktorému bola uhradená kompenzačná platba, nie je povinný preukazovať nedodržanie štandardu kvality. Kompenzačné platby sa vyplácajú automaticky, bez toho aby si dotknutý odberateľ akýmkoľvek spôsobom nárokoval kompenzáciu za porušený štandard kvality,“ upozorňuje regulátor. Vlani energetické firmy vyplatili svojim klientom kompenzačné platby vo výške 394 tisíc eur. Najviac platili elektroenergetici celkovo 333 tisíc eur. A to najmä distribučné firmy, ktoré svojim klientom vyplatili necelých 315 tisíc eur. Plynári zaplatili na kompenzačných platbách viac ako 40 tisíc eur. Išlo o firmy, ktoré zabezpečujú dodávku plynu pre spotrebiteľov. Teplárenské firmy vyplatili necelých 20 tisíc eur a vodári len okolo 1 200 eur.

Kontroly úradu

Regulačný úrad si na dodržiavanie štandardov kvality aj v minulom roku posvietil. Úrad zistil 31 porušení, čo bolo oproti predchádzajúcemu roku o 10 zistení viac. Regulátor začal 109 správnych konaní vo veci uloženia pokuty za nedodržanie povinnosti nepredloženia vyhodnotenia štandardov kvality za rok 2012 a vydal 61 rozhodnutí o uložení pokuty spolu vo výške 30 500 eur.

Nejde o byrokraciu?

ÚRSO upozorňuje, že v oblasti sieťových odvetví existuje vysoká možnosť zneužívania postavenia regulovaného subjektu na úkor odberateľa, ktorý je na dodávku elektriny, plynu, tepla a vody odkázaný. „Skrytým spôsobom, formou znižovania kvality dodávaného tovaru alebo služieb súvisiacich s dodávkou, zvyšujú svoj zisk,“ uviedol regulátor. Úrad je presvedčený, že prostriedky, ktoré musia energetické spoločnosti vynaložiť na sledovanie štandardov kvality sú dobre vynaložené. „Spĺňajú účel regulácie kvality. Štandardy kvality nemôžu byť považované za zbytočnú „byrokraciu“,“ uzavrel regulačný úrad.

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor vEnergetikeDátum 27. júna 2014 14:03

Odporúčame

Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...