Majte svoje energie pod kontrolou, rozumne a moderne

9. mája 2017 10:26
SSE

Odhaľte energeticky efektívne riešenia pre vašu domácnosť a nahliadnite do vnútra faktúry. Ako môžete ušetriť a za čo všetko vlastne platíte?

Tema 6_mood_fb.jpg
Ilustračné foto. SSE

Ušetrite správnym nastavením vášho plynového zariadenia

Hoci kotol, bojler či sporák fungujú bezproblémovo, môžu nepríjemne prekvapiť. Poškodená izolácia, znečistený horák či priepustná izolácia sú pre laika neviditeľné vady, veľakrát však spôsobujú značné škody.  Za spoľahlivý chod aj bezpečnosť plynových zariadení je zodpovedný ich majiteľ. Pokiaľ sa stane nehoda a neviete poisťovni predložiť revíznu správu z prehliadky, môžete prísť o celé poistné plnenie.

Rada energetických odborníkov je pritom jednoduchá  – podrobte plynové zariadenia vo vašej domácnosti pravidelnej „preventívnej prehliadke“, ktorá odhalí okrem nebezpečných defektov aj drahé úniky a zefektívni celé používanie.

„Pravidelný servis plynových zariadení prináša domácnostiam množstvo výhod. Okrem bezpečnej a spoľahlivej prevádzky, prevencie pred únikom plynu a inými poruchami, je to najmä zníženie spotreby plynu. Spotreba domácnosti môže klesnúť až o 25 percent a navyše našim zákazníkom ponúkame túto službu v rámci zákazníckeho servisu prednostne a so zľavou, zdôrazňuje Michal Jaloviar, riaditeľ sekcie predaja zákazníkom SSE .

Ideálny čas na odbornú kontrolu vašich plynových zariadení je od mája do augusta, čiže priamo po vykurovacej sezóne, kedy boli najviac vyťažené.

Kontrolujte spotrebu v mobilnej aplikácii

Ďalšie energeticky efektívne riešenie, môžete so sebou nosiť priamo vo vrecku. Skvelou pomôckou, ako získať prehľad o spotrebe energií, je mobilná aplikácia Moja SSE. Keď máte prehľad o tom koľko míňate, viete presne, koľko môžete ušetriť.

Zákazníci Stredoslovenskej energetiky majú vďaka aplikácii Moja SSE možnosť  zaznamenávať si a pravidelne kontrolovať svoj virtuálny elektromer a plynomer. Graf ukáže, ako sa spotreba vyvíjala po jednotlivých mesiacoch a domácnosť získa reálnu kontrolu nad spotrebou energií.

Príjemným benefitom tejto „appky“ je možnosť bezplatného nabitia vášho mobilu v SSE boxoch – aplikácia vám podľa GPS polohy ukáže, ktorý box je k vám najbližšie.

Porozumejte svojej faktúre

Využívanie energeticky efektívnych riešení v domácnosti sa odrazí na vašej faktúre. Cena elektriny sa však netvorí jednoduchým výpočtom. V skutočnosti sa skladá zo šiestich dielov, ktorými všetci po troške prispievame rôznym subjektom. Viete, ktoré to sú?

     1. dodávka elektriny (29%)

Túto zložku ovplyvňuje váš dodávateľ, napríklad SSE. Závisí najmä od ceny, za ktorú energiu nakupoval na burze, od výrobcov alebo iných obchodníkov. Cenu dodávky elektriny pre domácnosti však následne schvaľuje ÚRSO – Úrad pre reguláciu sieťových odvetví na návrh dodávateľa.

     2. tarifa za distribúciu elektriny (37%)

Platíme ňou spoločnostiam, ktoré sa starajú o elektrické vedenia, teda o samotnú dopravu elektriny od výrobcu až do vašej domácnosti.  Sú to poplatky pre – Slovenskú elektrizačnú a prenosovú sústavu (SEPS) a distribučné spoločnosti , napríklad na strednom Slovensku pre spoločnosť Stredoslovenská energetika – Distribúcia (SSE-D ).

     3. tarifa za straty pri distribúcii – tzv. prirodzené straty (4%)

Distribučné spoločnosti stále vyvíjajú opatrenia, ktoré túto zložku ceny znižujú.

     4. tarifa za prevádzkovanie systému – TPS (21 %)

Všetci odberatelia spoločne touto zložkou prispievajú na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov, kombinovanej výroby, či zo slovenského uhlia alebo činnosť štátnej spoločnosti OKTE.

     5. tarifa za systémové služby  – TSS (6%)

SEPS sa bez prestávky stará o rovnomerné napätie a frekvenciu v sieti, aby nám napríklad v domácnosti neblikalo svetlo. Z ceny elektriny sa platia náklady spojené s touto činnosťou.

     6. odvod do národného jadrového fondu  -NJF (3%)

Všetci odberatelia ním prispievajú na bezpečné uskladňovanie a likvidáciu vyhoreného jadrového paliva, pretože viac ako polovica elektriny vyrobenej na Slovensku pochádza z jadrových elektrární.

Cena dodávateľa elektriny tvorí približne len tretinu celkovej ceny a len túto časť ovplyvňuje priamo dodávateľ. Všetky zložky reguluje Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) alebo sú stanovené legislatívou. Preto vám žiadny dodávateľ nemôže znížiť cenu pod určitú hranicu a z praxe vychádza, že rozdiely sú najviac na úrovni 1 až 10%. Je však otázne, či je do tejto zľavy započítaný aj profesionálny zákaznícky servis, ktorý majú dobre vyladený najmä tradiční dodávatelia.

Infografika
InfografikaSSE
Infografika sse
InfografikaSSE

Na strednom Slovensku sa môžete so svojimi otázkami obrátiť na zákaznícku linku alebo navštíviť až osem zákazníckych centier Stredoslovenskej energetiky. Môžete sa tam zároveň dozvedieť o ďalších možnostiach efektívnej úspory. Mnohé užitočné informácie nájdete aj priamo na www.sse.sk.

Odporúčané články



Čo si o tom myslíte?