Hromada pripomienok zaplavila novú Regulačnú politiku

28. januára 2016 12:49

Doteraz v rámci pripomienkového konania dostal Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR takmer 500 pripomienok, pričom vyše 300 z toho bolo zásadných.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Foto: FreeDigitalPhotos.net


Nová regulačná politika, ktorá upravuje vykonávanie regulácie v sieťových odvetviach v elektroenergetike, plynárenstve, teplárenstve a vo vodárenstve, vyvolala u odbornej verejnosti veľkú diskusiu. Doteraz v rámci pripomienkového konania dostal Úrad pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO) takmer 500 pripomienok, pričom vyše 300 z toho bolo zásadných.

Výhrady výrobcu elektriny

Okrem iných mala výhrady k návrhu novej Regulačnej politiky na roky 2017 až 2021 aj firma Slovenské elektrárne, ktorá o prebiehajúcom pripomienkovom konaní informovala. “Bolo pre nás nevyhnutné zdôrazniť, že akékoľvek regulačné rozhodnutia, najmä zavádzanie nových prvkov do regulačného rámca s významným dopadom na účastníkov trhu, musia byť predmetom hĺbkovej analýzy vplyvov. V rámci pripomienok sme konštatovali potrebu rešpektovať transparentnosť, konzistentnosť a stabilitu regulačného rámca počas celého regulačného obdobia a predchádzať jeho nepredvídateľným, nadmerným, častým alebo ad-hoc právnym úpravám a zmenám, ku ktorým v tomto regulačnom období dochádzalo,” povedal vedúci zahraničnej regulácie Slovenských elektrární Robert Jambrich.

Dotovanie uhlia

Slovenský dominantný výrobca elektriny okrem iného žiada, aby oprávnené náklady na výrobu elektriny z domáceho uhlia vo všeobecnom hospodárskom záujme boli výrobcovi plne kompenzované, vrátane primeraného zisku. Zároveň však podnik navrhol, aby boli tieto náklady vyňaté z tarify za prevádzku systému. Domáce hnedé uhlie v nariadenom objeme musia Slovenské elektrárne spaľovať v Elektrárňach Nováky.

Problematický G-komponent

Elektrárne mali výhrady aj k takzvanému G-komponentu, ktorý musia platiť výrobcovia elektriny za prístup do prenosovej a distribučnej siete. “V prípade G-komponentu zastávame jasný názor. Považujeme jeho zavedenie za neodôvodnené, nesprávne, neobjektívne a v nesúlade s európskou legislatívou. V prípade neodstránenia negatívnych dopadov súvisiacich so zavedením G-komponentu na Slovensku považujeme za nevyhnutné zrušiť ho v plnom rozsahu,” zdôraznil Jambrich.

Zraniteľný zákazník

Energetikom sa tiež nepáči, že v novej regulačnej politike nie je jasne definovaný takzvaný zraniteľný zákazník. V súčasne platnej slovenskej energetickej legislatíve pod pojem zraniteľný zákazník spadajú všetky domácnosti, bez ohľadu na ich veľkosť a príjem, a tiež všetky malé podniky. “Pritom podľa európskych štandardov sa za zraniteľných zákazníkov považuje iba určitá, jasne definovaná skupina obyvateľov. Na Slovensku by sem teda mali patriť najmä školy, nemocnice a sociálne zariadenia, prípadne určené nízkopríjmové skupiny obyvateľov,” konštatoval najväčší slovenský výrobca elektriny.

Regulácia cien pokračuje

Podľa návrhu novej regulačnej politiky, regulátor plánuje pokračovať v regulácii cien energií pre domácnosti a malé podniky. “Celý doterajší vývoj energetiky zatiaľ nepreukázal takú mieru vyspelosti účastníkov trhu, ktorá by eliminovala pokušenie dominantných dodávateľov na zneužitie svojho postavenia na úkor odberateľov,” uviedol regulačný úrad v návrhu regulačnej politiky, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní. V ďalšom regulačnom období bude regulačný úrad regulovať ceny energií naďalej systémom cenového stropu, takzvaného price cap. “Tento systém umožní dodávateľom energií súťažiť o odberateľa a ponúknuť mu nižšie ceny za služby, tovary, alebo iné produkty,” doplnil regulačný úrad. K téme zrušenia regulácie cien energií sa regulačný úrad vráti až po skončení nasledujúceho regulačného obdobia.

Regulačná politika je stratégiou, ktorá upravuje vykonávanie regulácie v sieťových odvetviach v elektroenergetike, plynárenstve, teplárenstve a vo vodárenstve počas určeného regulačného obdobia. Regulačnú politiku prijíma Regulačná rada pôsobiaca na ÚRSO. Dokument, ktorý by mal byť prijatý do konca marca tohto roka, je záväzný pre všetkých dotknutých účastníkov trhu. Podľa neho bude úrad postupovať v štátnej regulácii v sieťových odvetviach v elektroenergetike, plynárenstve, teplárenstve a vo vodárenstve počas regulačného obdobia. Trvanie regulačného obdobia príjme Regulačná rada. Jeho obsahom je najmä zhodnotenie potreby ďalšej regulácie na nadchádzajúce regulačné obdobie vrátane odôvodnenia navrhovaného rozsahu cenovej regulácie a spôsobu vykonávania cenovej regulácie.

Odporúčané články

Čo si o tom myslíte?