G-komponent poputuje na ústavný súd

11. marca 2014 14:49
Autor: SITA/vEnergetike.sk

Opoziční poslanci sú presvedčení, že zavedením platby za prístup do prenosovej a distribučnej siete regulátor protiústavne siaha na zákonnú podporu výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Foto: SITA


Zavedením tzv. G-komponentu, teda platby za prístup do prenosovej a distribučnej siete, sa bude zaoberať Ústavný súd SR. Obracajú sa na neho opoziční poslanci, ktorým sa zdá, že vyhláška zavádzajúca túto platbu nezákonným spôsobom znižuje podporu, ktorá je výrobcom elektriny garantovaná zákonom o podpore obnoviteľných zdrojov na obdobie 15 rokov v stabilnej výške. Nárok na túto podporu totiž považujú za vlastníctvo chránené ústavou aj európskym dohovorom. Podanie na ústavný súd podpísalo 45 opozičných poslancov.

Vidia diskrimináciu

Ako ďalej na utorňajšej tlačovej konferencii uviedol jeden zo zástupcov opozície, poslanec za KDH Alojz Přidal, zavedením G-komponentu Úrad pre reguláciu sieťových odvetví podľa nich zaviedol diskriminačné opatrenia pre výrobcov zo Slovenska voči zahraničným producentom, ktorí podobný poplatok neplatia. Okrem toho podľa neho vytvoril aj prekážky pre domáci trh s elektrinou. Navyše, úrad podľa Přidala zaviedol G-komponent nezákonným spôsobom. “Predmetom cenovej regulácie môže byť len cena za tovar, alebo služby a G-komponent je podľa nášho právneho názoru len poplatok a zákon neumožňuje úradu, aby zavádzal nové poplatky takouto podzákonnou normou,” tvrdí. Ústavný súd SR budú preto poslanci tiež žiadať, aby do obdobia, kým vo veci nerozhodne, pozastavil účinnosť vyhlášky.

Plátanie starých dlhov?

Podľa poslanca za SDKÚ-DS Jozefa Mikuša je zavedenie G-komponentu zrejme snahou kompenzovať straty z minulosti, ktoré vznikli masívnou podporou fotovoltických elektrární za prvej ficovej vlády. Samotný G-komponent nie je podľa neho neštandardným nástrojom, avšak v našich končinách je neobvyklý. “V tomto prípade, ak ide o krytie dlhu z minulosti, tak sa domnievame, že by sa na tom mali podieľať všetci účastníci trhu s elektrinou,” hovorí Mikuš. Ako dodáva, podľa stanovených pravidiel sa totiž má poplatok platiť podľa inštalovaného výkonu a nie podľa skutočnej produkcie elektriny, čo zvýhodňuje napríklad jadrové elektrárne oproti obnoviteľným zdrojom.

Pripravená novela

Podanie na Ústavný súd SR však nie je prvou aktivitou opozície v tomto smere. Jej poslanci totiž pripravili novelu zákona o energetike, ktorou by sa mal parlament zaoberať už na najbližšej marcovej schôdzi. Novelou zákona chcú poslanci pre výrobcov elektriny zjednotiť platbu za prístup do prenosovej a distribučnej siete, tzv. G-komponent, na maximálnu úroveň 0,5 eura za megawatthodinu dodanej elektriny. “Cieľom predkladanej novely zákona je odstrániť nedostatky existujúcej právnej úpravy. Predkladaná novela zákona má za cieľ zabrániť diskriminácii medzi výrobcami elektriny pripojenými do distribučnej sústavy a výrobcami elektriny pripojenými do prenosovej sústavy. Novela zákona má rovnako za cieľ zvýšiť právnu istotu a posilniť ochranu práv výrobcov elektriny,” zdôvodnili svoje kroky poslanci.

Rozdielne platby

V súčasnosti sa platba pre výrobcov elektriny pohybuje vo výške maximálne 0,5 eura za megawatthodinu, ale len pre tých, ktorí sú pripojení do prenosovej sústavy. Inak je to však v prípade výrobcov elektriny pripojených do distribučnej sústavy. Takíto výrobcovia uhrádzajú platbu za prístup do distribučnej sústavy vo výške 30 % z ceny dvanásťmesačnej rezervovanej kapacity. Platba výrobcov elektriny pripojených do distribučnej siete závisí od hodnoty maximálnej rezervovanej kapacity dojednanej v zmluve o pripojení zariadenia na výrobu elektriny do distribučnej sústavy alebo od hodnoty výšky celkového inštalovaného výkonu zariadenia. Títo výrobcovia elektriny tak môžu platiť aj vyššie poplatky, ako je spomínaných 0,5 eura za megawatthodinu.

Výhrady viacerých

Proti zavedeniu takzvaného G-komponentu zo strany regulačného úradu mali výhrady viacerí slovenskí výrobcovia elektriny. Tí nevylúčili ani možnosť, že sa pre zavedenie tohto poplatku obrátia na súdy. Podľa šéfa Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR Jozefa Holjenčíka zavedením G-komponentu úrad neurobil nič neobvyklé, čo by nemalo oporu v európskej legislatíve a v praxi ostatných členských krajín EÚ.

Čo si o tom myslíte?